Fortsatt högtryck för tågchartern

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-04-03

”Om 10-15 år kan den stå för hälften av resandet till Medelhavet”

Närmare ett dygn på tåget, då gäller det att ha grejor att fördriva tiden med.

22 timmars restid till Medelhavet, kan det locka någon?

Jodå.

Tågchartern fortsätter att ta för sig i sommar.

Både Ving och Fritidsresor, de två bolag som har tågcharter, räknar med att sälja ungefär lika många platser som i fjol. Det betyder att uppemot 1500 åker tåg med Ving och runt 5000 med Fritidsresor.

– Vi tror att vi hamnar där men det är först nu senaste veckorna som folk bokar sin sommarsemester, säger Peter Hellström, informatör på Fritidsresor.

Av de två bolagen har Fritidsresor ett större utbud, med tåg till Medelhavet, storstäder och rundresor. Fritidsresor var också först ut med att lansera tågcharter, 2007. Ving hakade på året därpå.

Vem bokar en tågcharter?

– Framförallt par utan barn. 50+ dominerar, säger Magdalena Öhrn, informationschef på Ving.

Även hos Fritidsresor är detta den dominerande kategorin resenärer.

Varför lockar tåget?

– Man startar semesern i samma sekund som man kliver på tåget och får en chans att varva ner. Transporten blir en del av upplevelsen, säger Peter Hellström.

Hur ser framtiden ut?

– Jag tror att tågresandet kommer att fortsätta öka. Men man måste få upp hastigheten och slippa så många byten ute i Europa. Då kan tåget mycket väl stå för häflten av resandet till Medelhavet om 10-15 år, säger Peter Hellström.

I dag tar resan från södra Sverige till exempelvis norra Italien runt 20-22 timmar och kräver 2-3 byten på vägen.

Även Magdalena Öhrn är inne på samma linje:

– Infrastrukturen måste bli bättre, tågen måste bli snabbare och man ska kunna åka med samma tåg genom hela Europa, säger hon.

Ladda ner resguider!

Ladda ner resguider till över 200 resmål – perfekta att läsa på tåget!