Testa dig själv – är du en usel resenär?

Publicerad 2013-10-02

Visst, ingen har sagt att resa är lätt. Men vissa skulle kanske fundera på att stanna hemma istället?

I en artikel på nyhetssajten Adelaidenow listar resejournalisten Kate Schneider tecknen på om du är en katastrof på resan. 

Du är den som...

Inför resan

...inte kollar att passet är giltigt före avresa.

Tänk på att vissa länder kräver att passet är giltigt i sex månader efter hemkomst.

...lämnar det nödvändiga hemma

Så du har kaftanen? Platttången? Fem typer av läppstift? Men du glömde din telefonladdare och medicin. Det kan bli en både tidskrävande och dyr historia.

...inte gör någon research innan

Så kul är det inte att gå vilse.

På flygplatsen

...anländer dit för sent
Kö till incheckning, kö till säkerhetskontrollen, kö för att gå ombord... Räkna med att det är kö och att det kan ta tid!

...skriker på personalen
Ja, att flyga är stressande. Men det är inte alltid flygplatsanställdas fel. Även om det är det, skrik inte på personalen (eller någon annan resenär). Skrik aldrig någonsin!

Väl där

...äter på Mcdonalds

Att resa handlar om att våga testa nya saker, det kan vara allt från att prova på det lokala köket till att bestiga det där hisnande berget.  Att resa handlar inte om att äta en Big Mac och se på ”Kardashians” på hotellrummet.

...är uppkopplad HELA tiden

Visst, att uppdatera världen om var du befinner dig är frestande, speciellt när du befinner dig i paradiset. Men det är lätt att missa de bästa ögonblicken när din blick är fokuserad på en skärm.

...inte respekterar lokalbefolkningen
Att le jättebrett framför koncentrationslägret...njaee. Tänk också på att klä dig respektfullt (vilket i vissa fall innebär att lämna minikjolen hemma). Ta inte bilder på främlingar utan att fråga om lov först.

...inte kan säga hej på det lokala språket
Det handlar inte om att kunna tala flytande. Att kunna ett par ord räcker.

...bara åker guidade bussturer

En destination är så mycket mer än det du ser genom ett bussfönster. Ut och mingla med lokalbefolkningen!

Efteråt

...inte ifrågasätter konstiga avgifter
Överraskad av en extra avgift som dök upp på din hotellnota? Se till att du ifrågasätter den – det kan ju faktiskt vara ett misstag.