Nya förseningar för Norwegian

Uppdaterad 2014-10-01 | Publicerad 2014-09-30

Hundratals passagerare försenade flera dygn sedan ännu ett Dreamliner-plan strandat

Trasslet för Norwegians prestigeflygplan Dreamliner verkar aldrig ta slut.

De senaste bekymren slog till i Florida i början på veckan, med följd att flera hundra passagerare drabbades av upp till tre dygns förseningar.

(uppdaterad)

De tekniska problemen på Florida-planet ledde till följdförseningar, och Norwegian tvingades även ställa in ett flyg New York-Köpenhamn. På NY-flighten sattes senare ett ersättningsflyg in, och sent på tisdagkvällen (lokal tid) lyfte det planet med destination Kastrup. Detta sedan flygbolaget under mer än ett dygn lämnat återkommande besked om nya avgångstider.

Några ombokade

Flyget från Fort Lauderdale försenades ännu mer på grund av tekniska problem på en Dreamliner.

– Ny planerad avgångstid är 13.00 lokal tid idag, säger Norwegians informationschef Charlotte Holmbergh Jacobsson till Aftonbladet på tisdagseftermiddagen.

Enligt henne har flera av de drygt 120 passagerarna i Florida blivit ombokade via Oslo och London, och de som är kvar har fått hotell och mat.

– Vi beklagar självklart de problem som detta har orsakat drabbade resenärer, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson.

Arga passagerare

Men avgången klockan 13 ställdes dock även den in, ett besked man enligt flera passagerare fick först på väg till flygplatsen.

– Informationen är så dålig så det är helt otroligt, skriver en av många arga passagerare i ett mejl till Aftonbladet, strax efter det beskedet.

– Vi har snart blivit skuffade fram och tillbaka som boskap i 48 timmar, det är som ett dåligt skämt.

Först sent tisdag kväll lokal tid kunde de strandade passagerarna i Florida gå ombord sitt flyg till Köpenhamn, och beräknas landa där vid lunchtid idag, onsdag.

"Komplicerat regelverk"

Vilken sorts kompensation kan då de drabbade förvänta sig efter de här förseningarna? Så här svarar Norwegians informationschef:

– Passagerarna har fått hotell och mat. Vi förhåller oss till rättspraxis och till EU:s regelverk vid förseningar. Alla passagerare som drabbas av förseningar och tycker att de har rätt till kompensation ska skicka in en anmälan via vår hemsida, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson.

– Regelverket är ganska komplicerat och därför behandlar vi varje ärende individuellt. Vi ger kompensation när förseningen beror på orsaker som är innanför vår kontroll.