New Yorks klassiska cabs ersätts av – skåpbilar

Publicerad 2011-05-06

”Blir den mest bekväma taxi vi någonsin haft”

Den gula färgen blir kvar men modellen helt ny när nya taxibilar börjar rulla på Manhattans gator.

Den kanariegula färgen blir kvar.

Men modellen blir helt annorlunda än den som i dag kör längs New Yorks gator.

Spana in Manhattans nya taxi - Nissans NV 200-minivan, morgondagens taxi!

Den välkända Ford-modellerna – snart ute ur bilden.

Nissan vann dragkampen om vem som ska få tillverka New York Citys nästa taxigeneration.

Turkiska Karsan Otomotiv och Ford Motor Company var de två andra finalisterna bland de sju biltillverkare som ansökte om att få bli New Yorks nästa taxigeneration. Och det var strid på kniven in i det sista. En enkät gav segern till turkarna medan taxifolket själva föredrog Ford.

Men i slutändan kammade alltså japanska Nissan hem den seger som uppskattas vara värd runt sex miljarder kronor.

Över 13 000 bilar

Avtalet löper på tio år och 2013 ska de första taxibilarna levereras från en fabrik i Mexiko.

Nissans NV 200-minivan kommer då att successivt ersätta de 16 olika taximodeller som i dag trafikerar Manhattans rutnätsmönster.

13 200 taxibilar är i dag i tjänst i New York City. De kör i genomsnitt 4350 mil varje år och servar 240 miljoner passagerare. I snitt smäller dörrarna mellan 60 och 70 gånger varje dag.

Den klassiska Ford-modellen Crown Victoria kommer nu att sakteliga fasas ut innan Nissan erövrar Manhattan.

Borgmästaren nöjd

New Yorks borgmästare Michael Bloomberg är entusiastisk inför bytet.

– Fast staden sedan länge utarbetat en standard för våra taxibilar har vi aldrig tidigare arbetat tillsammans med en biltillverkare för att specialdesigna en taxi för just New York City.

– Det här kommer att bli den mest säkra och bekväma taxi som staden någonsin haft.

gps ingår förstås liksom luftkuddar både i framsätena och längs sidorna.

Följ ämnen i artikeln