Ta tåget till chartersemestern

Uppdaterad 2019-07-17 | Publicerad 2007-03-29

Nu satsar Fritidsresor på klimatvänlig tågcharter till Italien

Snart kan du välja tåget på paketresan.

Fritidsresor och SJ inleder i sommar ett samarbete för tågcharter till Italien.

-Miljötänk ligger definitivt i tiden, därför provar vi det här nu, säger Marie Malmros på Fritidsresor.

I sommar kan du åka charter med tåg till Verona.

21 timmar tar det att åka tåg från Malmö till norra Italien. Samma resa med flyg tar knappt fyra timmar från Kastrup med byte i Wien. Ändå inleder Fritidsresor i sommar ett samarbete med SJ för tågcharter till Gardasjön och Verona i norra Italien.

– Vi har ingen aning om det kommer att gå. Det ska bli jättespännande att se, säger Marie Malmros, informatör vid Fritidsresor, till aftonbladet.se.

"Det får ta tid att resa"

Enligt Marie Malmros har ingen förr testat att kombinera paketresor, där hotell och reseledare på plats ingår, med tåg som färdsätt.

– Vi provar det här nu eftersom miljömedvetenheten ligger i tiden, och tåg är ett betydligt mer klimatvänligt alternativ än flyg. Dessutom tror jag att slow-tänket också ligger i tiden, tanken att allt inte måste gå så fort, att det får ta sin tid att resa, säger hon.

Marie Malmros tror att målgruppen kommer att bli dels 50-och 60-talisterna som tågluffade som unga och vill återuppleva den reseformen. Dels 40-talisterna, som börjar bli pensionärer men fortfarande är oerhört aktiva och vill resa och uppleva saker.

Billigare än flyget

Tågchartern kommer att avgå från Malmö. Resan tar 21 timmar och 7 minuter med byte i Berlin. I juni kommer det att gå fyra avgångar till Gardasjön och Verona.

Tågcharter är inte bara klimatvänligt, utan också plånboksvänligt. Resorna är på tio dagar och kommer att kosta från 4998 kronor. Samma resa med flyg skulle enligt Marie Malmros bli minst 1000 till 2000 kronor dyrare.

– Vi får se vad vi får för respons i sommar, det kan hända att vi utvecklar reseformen och har destinationer i hela Europa, säger Marie Malmros.

Karin Thurfjell

Följ ämnen i artikeln