"Nya sajten har kostat minst 12 miljoner"

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2006-02-01

Lottie Knutson, Fritidsresor: 40 procent av kunderna bokar via nätet

Ett ögonblick, Lottie Knutson,

informationsdirektör på Fritidsresor, som lanserade sin nya bokningssajt förra veckan.

– Ja, det senaste året har varit mycket intensivt. Vi har genomfört massor av djupintervjuer med kunder och nätanvändare.

Det låter dyrt.

– Minst 12 miljoner har sajten kostat på nordisk basis. Det blir också nya funktioner, som exempelvis finns redan i Finland. Där kan man få information om resor och hotell via mobilen.

Är du rädd för konkurrenten Vings nya sajt?

– Nej, det gynnar naturligtvis resenärerna att vi är flera stora aktörer som satsar på att utveckla nättjänsterna. Hela resebranschen mår bra av nytänkande.

Hur många av era resenärer bokar via nätet?

– Andelen är nu uppe i 40 procent.

Betyder det att era tryckta kataloger försvinner?

– Nej. Katalogen hänger med. Folk vill bläddra, se vårt utbud och få ett hum om vad en specifik resa kostar.

Till sist, vart går din egen drömresa?

– Till Indokina. Jag skulle vilja resa i Laos, Kambodja och Vietnam för historiens, kulturens och människornas skull.

Sture Olsson

Följ ämnen i artikeln