Resenärerna förlorar 38 milj på flygfiaskot

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2003-02-03

Tusentals förlorade sina pengar i konkurserna

Aer Olympics, Traffic Europa och Goodjet.

Notan för det senaste årets flygfiasko blev 38 miljoner kronor.

Nu kommer nästa smäll – chansen för de tusentals drabbade att få tillbaka sina pengar är i stort sett obefintlig.

Strandsatta resenärer i Aten i somras.

Lågprisbolagen firade glada dagar när massor av resenärer lockades av derasbilliga resor. Men snart började bolagen få ekonomiska problem och gå i konkurs en efter en. Baksmällan blir svår för de som betalade in i förskott eller blev strandsatta utomlands eftersom resegarantin, som ersätter resenärer vid konkurser, inte gäller för företag som bara säljer flygstolar..

? Förra sommaren gick Aer Olympic i konkurs. I förra veckan dömes ägaren till 1,5 års fängelse för att ha plundrat bolagets kassa strax före konkursen. 1 100 resenärer har ställt krav på sammanlagt 6 miljoner kronor, pengar de förmodligen aldrig kommer få se röken av. Enda chansen är att konkursboet stämmer bolagets ägare, beslut tas i veckan.

– Det är tveksamt om vi kan få tag på några pengar. Chansen är inte stor, men den finns, säger Anders Aspegren, konkursförvaltare.

? I november drogs den mer etablerade researrangören Travel Group Europa med i krisen för flygbranschen. 600-700 resenärer kräver 6,7 miljoner kronor från dotterbolaget Traffic Europa som sålde flygstolar. Men konkursförvaltaren Erik Söderqvist ger dem inte mycket hopp.

– Det ser dystert ut. Först om 2-3 månader vet han om det blir några utbetalningar till fordringsägarna.

? För två veckor sedan var det Goodjets tur. Konkursen är Sveriges största någonsin räknat i antalet fordringsägare. 11 000 resenärer kräver sammanlagt drygt 25 miljoner kronor. Samtliga har betalat biljetter i förskott – ett äldre par som skulle bjuda barn och barnbarn på semester så mycket som 23 580 kronor.

Konkursförvaltarna på advokatfirman Vinge bedömer att utsikterna att få tillbaka pengar är små, och i så fall tidigast om ett halvår.

Enda ljuset i mörkret är att de 331 resenärer som drabbades av Destination Europas konkurs kan få pengarna tillbaka om de kan styrka sina utlägg med kvitton. Företaget sålde paketresor och omfattas därmed av resegarantin.

Fram till den 7 februari kan man anmäla sina krav resegarantinämnden på Kammarkollegiet. Utbetalningarna kommer att ske de närmsta månaderna, förhoppningsvis före sommaren.

Åsa Erlandson

Följ ämnen i artikeln