Storflygplatsen försenad – igen

Uppdaterad 2012-10-29 | Publicerad 2012-09-04

Öppnas tidigast nästa höst

Öppningen av den nya flyplatsen i Berlin-Brandenburg har blivit uppskjuten för tredje gången.

Skandalerna avlöser varandra när det gäller Berlins nya storflygplats.
Nu har datum för invigningen flyttats fram en tredje gång.
Och flygplatsbolaget riskerar att gå i konkurs.

Willy Brandt Berlin Brandenburg International Airport skulle ha ersatt de gamla och slitna Berlin-flygplatserna Tegel och Schönefeld från den 3 juni i år.
Men det blev ingenting av med det.

Bristande brandsäkerhet och byggfusk avslöjades, faktorer som sköt fram invigningen till i slutet av året.
Inte heller den tidsplanen höll. Då ställde man i stället in siktet på att klippa bandet i mars 2013.

Inte heller det datumet höll, och nu är det meningen att flygplatsen ska tas i bruk 1 oktober 2013.

Men det är under förutsättning att hela bygget är i full gång igen senaste vid årsskiftet – och i nuläget finns det inget som talar för det. Fortfarande står allt stilla, i väntan på att nya kontrakt ska tecknas med olika entreprenörer.

Vilket i värsta fall kan innebära att man tvingast skjuta upp invigningen ännu en gång samtidigt som flygplatsen blir dyrare för varje dag som går.

Flygbolaget riskerar konkurs

Redan nu förlorar det statliga flygplatsbolaget 20 miljoner euro (≈161 miljoner kronor) i månaden och ombyggnationen beräknas kosta drygt en miljard euro.
Risken är därför överhängande att flygplatsbolaget riskerar konkurs redan i slutet av året.
En annan konsekvens drabbar flygbolaget Air Berlin, som har fyllda bränsledepåer inne på flygplatsen. Depåer man nu inte kommer åt och där bränslet riskerar att förstöras.

Ny saftig prislapp

Det tyska flygbolaget Lufthansa hade planerat att utöka sin flygtrafik i samband med Brandenburgs öppning 3 juni. Bolagets 20 flygdestinationer skulle utökas till 50. En av nyheterna är rutten Stockholm-Berlin två gånger dagligen.
– Lufthansa ska fortsätta med de planerade flygningarna. Men vi måste flytta dem till den gamla flygplatsen Tegel, säger Lufthansas kommunikationschef Aage Dünhaupt till Aftonbladet.
Schönefeld och Tegel skulle ha stängts 2 juni men är alltså fortfarande öppna.
– Det kom som en överraskning och det är synd, men det är något vi inte kan styra över. Hellre att öppningen försenas än att flygplatsen öppnar och inte fungerar, säger Aage Dünhaupt.
Ursprungligen beräknades flygplatsen kosta 4,2 miljarder euro. Men den nya prislappen blir 1,1 miljarder euro högre – minst.