Så luras känd sajt när du bokar hotell

Uppdaterad 2013-11-11 | Publicerad 2013-11-10

Booking.com rankar och rekommenderar hotell över hela världen.

Men nu avslöjar DN att systemet är en bluff.

Sajtens speciella kvalitetsmärkning kan köpas för pengar.

Utifrån kriterier som läge, pris och kvalitet kan resenärer hitta och boka hotellrum på Booking.com. Varje dag bokas över 500 000 hotellnätter på sajten.

Hotellen rankas efter bland annat standard och pris – men även efter hur mycket de betalar för sin placering på sajten, avslöjar Dagens Nyheter i dag.

18 procent i provision

Vissa hotell på sajten får utnämningen ”prioriterat hotell”, som kännetecknas av en hand som gör tummen upp.

”De prioriterade hotellen på denna webbplats erbjuder utmärkt service och kvalitet till de bästa tillgängliga rumspriserna. Vi rekommenderar verkligen detta hotell baserat på de nämnda kriterierna och den feedback som tidigare gäster har lämnat”, skriver sajten själv.

Men enligt DN är prioritetsmärkningen alltså till salu .

– Är du hotellkund och ser "tummen upp" tror du att det hotellet är bättre än de som inte har det. Sanningen är att du kan köpa den rekommendationen, säger en anonym hotellägare – som tackat nej till märkningen på grund av priset – till DN.

Enligt tidningen betalar ett ”prioriterat hotell” minst 18 procent av hotellhyran i provision. Tre procent mer än de andra hotellen.

Men för att försäkra sig om att de prioriterade hotellen ändå håller en tillräckligt hög standard vill Booking.com att kunderna ska ha gett hotellet ett betygsnitt på minst sju av tio poäng. Det visar sig dock inte vara så viktigt, skriver DN. Flera rekommenderade hotell har ett lägre snitt.

Kan vara olagligt

Ett av de "prioriterade" hotellen i Stockholm, som har ett betyg under sju, hamnar på plats 30 av 139 tillgängliga hotell vid en första sökning. Men om man i stället går in på besökarnas betygssnitt landar hotellet i botten, på plats 129 av 139, skriver DN. Prioritetsstämpeln, som alltså ska stå för kvalitet, lyfter hotellet 99 placeringar över vad gästerna själva tycker.

Konsumentverkets jurist Maja Lindström säger till DN att falska kvalitetsstämplar kan bryta mot nationella och europeiska regler.

– Det går inte att bedöma utan en utredning, men känner man sig vilseledd av informationen man får från ett företag så kan det vara brott mot marknadsföringslagen, säger hon.

DN har förgäves försökt få en kommentar från Booking.com.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln