Svenskar har miljonkrav på Norwegian

Uppdaterad 2014-07-28 | Publicerad 2014-07-27

Klagomålen mot Norwegian är rekordmånga.

Svenska resenärers skadeståndskrav uppgår till miljonsummor.

– Inget flygbolag vi har haft att göra med agerar så dåligt som Norwegian, säger advokat Stephan Eriksson till SvD

Norwegians nya Dreamlinerplan har gång på gång strandat på olika håll i världen.

Vilket lett till ett rekordstort antal klagomål mot bolaget. Enligt lagstiftningen i EU har resenärer rätt till ersättning på upp till cirka 5 500 kronor om de drabbas av tre eller fler timmars försening eller inställda flyg.

Men hittills har Norwegian i de flesta fall nekat till att betala genom att hänvisa till ”extraordinära omständigheter” och i princip frånsagt sig ansvar när de säger att det är flygplanstillverkaren Boeings fel, skriver Svenska Dagbladet.

Bara de senaste veckorna har flygningar från världens alla hörn försenats och bara förra helgen ställdes åtta flygningar in samtidigt som bolaget drogs med stora förseningar.

”Fick kalla handen”

I mitten av juli väntade Thomas Sundström, 45, i Alicante på två familjemedlemmar och berättade då för Aftonbladet om hur de bemötts efter förseningarna – på tre dagar:

– Det var kalla handen när jag snackade med dem. De sa att vi fick betala 2214 kronor extra per person för att bli ombokade.

Thomas berättade också om resenärer som skulle till Sverige som också försenats i tre dagar – utan att få höra ett ord om ersättningar.

Men nu kräver svenska resenärer miljonsummor i skadestånd, uppger SvD.

Företaget Travelright driver resenärers processor mot det norska lågprisbolaget och de har över 1 000 fall mot Norwegian.

– Inget flygbolag vi har haft med att göra agerar så dåligt som Norwegian. Vi har bättre erfarenheter av utskällda Ryanair, säger Stephan Eriksson som anlitats av Travelright till SvD.

Han säger att flygbolaget nekar passagerarna deras rättigheter när de lägger över allt ansvar på flygplanstillverkaren Boeing och han menar att det i själva verket är Norweigans ansvar.

35 000 berörda i hela världen

Något som nu Attunda tingsrätt ska ta ställning till i augusti. Via advokaten Stephan Eriksson har två passagerare stämt bolaget för ett försenat flyg från Stockholm till Bangkok, skriver TT.

Döms Norwegian att betala öppnar det för att ytterligare över 1 000 passagerare ska driva sina krav i domstol. Och totalt rör det sig om 35 000 berörda resenärer över hela världen enligt Stephan Eriksson, skriver SvD.

I ett mejl till tidningen säger Norwegians informationschef Charlotte Holmbergh Jacobsson att de alltid betalar ersättning för förseningar som de anser sig vara ansvariga för.

”Vi vill absolut inte skylla på Boeing och har fortsatt förtroende för Boeing. Däremot tycker vi att man borde kunna förvänta sig betydligt högre driftstabilitet på helt fabriksnya flygplan” skriver hon till SvD.

Följ ämnen i artikeln