Boeing inte nöjda med Dreamliner

Publicerad 2014-01-24

Kom till Oslo för att berätta om problemen efter uppmaning från Norwegian

Norwegians Boeing 787 Dreamliner.

Flygplanstillverkaren Boeing har fortsatt stora problem med sin flygplansmodell 787 Dreamliner, något som inte minst många av flygbolaget Norwegians passagerare blivit varse sedan i somras.

I går höll flygplansjätten därför en presskonferens om problemen i Oslo.

Så sent som i söndags läckte flygplansbränsle ut från ett av Norwegians Dreamliner-plan i Bangkok. Passagerarna evakuerades och fick övernatta i den thailändska huvudstaden. Den incidenten, och den kraftiga förseningen, var bara en av en hel rad sådana som de senaste sju månaderna slagit hårt mot Norwegians passagerare på långlinjerna till New York, Bangkok och Fort Lauderdale i Florida.

I dag, fredag, höll Boeing en presskonferens om Dreamlinerns problem i Oslo. På plats fanns bland andra Mike Fleming, Boeings vicechef för service av flygplanet, som då berättade att Dreamlinern nu flyger med en 98 procentig tillförlitlighet. Något som innebär att 2 av 100 plan inte flyger på utsatt tid. Enligt honom är bolaget inte nöjt med siffran och arbetar med att förbättra den.

Boeings flygplansmodell 777 har exempelvis en tillförlitlighet på 99,4 procent.

– Det är det riktmärket vi har för 787, sa Fleming.

Ger Norwegian "guldservice"

Eftersom Norwegians punktlighet försämrats på grund av problemen, ska flygbolaget därför som första Dreamlinerkund få guldservice av Boeing.

Men vad det innebär i praktiken, exempelvis om det ger Norwegian mer ersättning för de tekniska problemen, hade Mike Fleming svårt att svara på, på grund av att det rör sig om affärshemligheter, skriver norska nyhetsbyrån NTB. Enligt NRK kostade Dreamliner-problemen Norwegian 100 miljoner norska kronor bara under tredje kvartalet 2013.

Enligt Fleming har nya plan ofta problem i början, men det blir bättre.

– Dreamlinern blir bättre och bättre för varje plan som vi levererar. Andra flygbolag har haft samma problem som Norwegian. Vi försöker lösa problemen allt eftersom de uppstår, säger han enligt NTB.

Batteriproblemen gjorde att samtliga Dreamlinerplan strandades för ett år sedan, och Boeing konstruerade sedan ett nytt batterihölje. Men förra veckan hade ett av Japan Airlines plan problem med rökutveckling från ett batteri två timmar innan planet skulle lyfta. Enligt Fleming undersöker Boeing fortfarande det felet och utesluter inte ytterligare förändringar av batterierna efter att utredningen är klar.

Problem för de flesta av Boeings kunder

Enligt Norwegians presschef Charlotte Holmberg Jacobsson var det Norwegian som bett Boeing att hålla presskonferensen:

"Norwegian är en av Boeings absolut största kunder och de försäkrar att de gör allt de kan för att öka driftstabiliteten på våra flygplan. Det så kallade Gold Care avtalet som vi har med Boeing innebär att det är Boeing som har totalansvar för all service/reparation/underhåll", skriver Holmberg Jacobsson i en kommentar till TT.

Mike Fleming berättade vid presskonferensen att de flesta av Boeings kunder haft lika mycket och lika många problem som Norwegian. Det handlar bland annat om batteriproblem, hydraulik, bromsproblem och elektronikproblem.

Följ ämnen i artikeln