De nya stolarna ska revolutionera flyget

Publicerad 2014-05-16

En smärre revolution kan vara på väg när det gäller hur vi sitter ombord på flyget.

Snart kan bråk om armstödet med grannen vara ett minne blott.

Lösningen? Bakåtvända stolar.

Det är den Paris-baserade designfirman Zodiac Aerospace som arbetat fram förslaget.

Nyligen presenterades det på en stor mässa för interiör flygplansdesign, Aircraft Interiors Expo i Hamburg.

Och det väckte lika stor som berättigad uppmärksamhet.

För det är ju så att sedan flygets barndom i början av 1900-talet har inte mycket förändrats i hur vi sitter ombord på ett flygplan.

Medan själva flygplanens design och prestanda ständigt förbättrats har stolsplaceringarna i princip förblivit desamma i framför allt ekonomiklass. Stolrad efter stolrad för att få in så många passagerare som möjligt.

Bättre för bredaxlade

Det är inte heller antalet passagerare som Zodiac Aerospace vill ändra på.

På exempelvis ett tresäte vänder man helt enkelt mittstolen åt andra hållet.

En lucka uppstår då per automatik mellan passageraren till vänster och den till höger.

Pierre-Antony Vastra, vice vd på Zodiac Aerospace, säger att förslaget ”väckt" stort intresse i flygbranschen.

– Det medför större utrymme för skuldrorna samtidigt som flygbolaget kan ta samma antal passagerare, säger han till CNN.

Frågan är dock om något flygbolag vågar satsa på de nya stolarna. De senaste åren har en rad mer eller mindre djärva förslag på ny flygplansinredning lanserats, som sadelstolen, våningssängar och liggplatser i bagagehyllorna. Inget av dessa har dock blivit verklighet.

Kan spara mycket bränsle

Några andra förslag som presenterades på samma mässa, enligt Mail Online:

 Ett nytt armstöd i två våningar, framtaget av Hongkong-baserade Paperclip Design. I stället för att ”fightas” om armstödet får man nu var sitt i en och samma konstruktion som det borde gå att enas om.

 Konvertibla säten, uppfällbara eller nedfällbara, presenterades av samma Hongkong-firma.

 Franska firman Expliseat föreslår att stolarna ska tillverkas i titanium eller något annat lättviktigt material och väga så lite som fyra kilo styck. Det, menar Expliseat, skulle kunna bespara flygbolagen motsvarande 3,5 miljoner svenska kronor årligen i sänkta bränslekostnader.

Följ ämnen i artikeln