Hastighetsrekord över Atlanten för charterflyg

Uppdaterad 2015-01-14 | Publicerad 2015-01-13

Pilot: ”Är precis som att surfa”

I onsdags flög en Boeing 777-200 från British Airways sträckan New York–London på bara 5 timmar och 16 minuter, i en rekordhastighet av 1198 kilometer i timmen.

Men redan dagen därpå tog Vings charterflygbolag över hastighetsrekordet, när en Airbus 330-300 flög över Atlanten i 1255 kilometer i timmen.

Hastigheten på Vings flyg, tillhörande Thomas Cook Airlines Scandinavia, var i genomsnitt 57,6 km/timme snabbare än det brittiska flyget.

– Thomas Cook-flyget startade från Kuba med kurs mot Oslo och därefter till Stockholm. Flygningen var beräknad till 9 timmar 20 minuter men redan efter 7 timmar och 48 minuter landade flyget i Oslo, berättar Magdalena Öhrn, Vings informationschef.

Extrem medvind

Båda flygen kunde komma upp i de höga hastigheterna tack vare starka jetströmmar och extremt kraftig medvind. Enligt brittisk media blåste det tidvis närmare 90 meter per sekund, samma vind som senare drabbade bland annat den svenska västkusten.

Ombord Thomas Cook-planet fanns 390 passagerare som fick susa fram i en genomsnittshastighet av 1255,6 kilometer i timmen. Normalt flyger ett passagerarflyg i cirka 900 kilometer i timmen när det korsar Atlanten.

Det brittiska planet, en Boeing 777-200, landade 1,5 timme före beräknad ankomsttid i London, rapporterar The Telegraph.

Officiell maxhastighet för en Boeing 777 är 950 kilometer i timmen. Men med vindens hjälp kom det aktuella planet upp i 1 200 kilometer i timmen, vilket är i paritet med ljudets hastighet på marknivå.

Concorde under tre timmar

– Det är precis som att surfa. Det är fantastiskt hur fort det kan gå, säger den pensionerade piloten Alastair Rosenschein till Telegraph.

Hastigheten är dock ingenting jämfört med det numera skrotade snabbflyget Concorde som i februari 1996 flög samma sträcka på rekordtiden 2 timmar och 52 minuter.

Följ ämnen i artikeln