Nu krånglar SAS till det ännu mer

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2003-02-02

Se upp med tilläggen när "nettopriser" införs

Vid årsskiftet gick SAS över till så kallade nettopriser.

Det innebär att flygbolaget slopade provisionerna till resebyråerna, som nu själva får lägga på en avgift för att tjäna något på att sälja SAS biljetter.

Den som jagar lägsta pris måste alltså även jämföra resebyråerna med varandra.

Men även om man ska använda någon av SAS egna försäljningskanaler måste man hålla tungan rätt i mun.

SAS egna telefonförsäljare tar ut 500 kronor i bokningsavgift för en flygbiljett utanför Europa, 250 kronor inom Europa och 150 kronor i Skandinavien.

Plus 50 kronor till om man vill ha biljetten hemskickad.

Att själv köpa biljetten via SAS hemsida är lite billigare. Då kostar det 100 kronor i bokningsavgift.

I gengäld har alla biljettpriser sänkts med 4-7 procent, enligt Ulf Thorné på SAS.

Även Lufthansa, Austrian airlines, United airlines, Varig och Icelandair har infört nettopriser i Skandinavien.

Åsa Erlandson

Följ ämnen i artikeln