Cockpit flyttas bak och får inga fönster

Uppdaterad 2014-07-25 | Publicerad 2014-07-23

Den fönsterprydda cockpiten kan snart vara ett minne blott.

Airbus har sökt patent på en helelektronisk cockpit som är helt fönsterlös.

Och som kan placeras var som helst i planet.

Det är tidningen Seattle Post-Intelligencer som avslöjar att Airbus lämnade in sin patentansökan i slutet av 2013 och att den blev känd så sent som för bara några veckor sedan.

Idén går ut på att piloterna framöver ska kunna manövrera planet via stora elektroniska skärmar.

Med extremt bra upplösning och känsliga kameror till hjälp kommer piloternas iaktagelseförmåga att avsevärt förbättras jämfört med ”kikandet” ut genom den traditionella cockpitens fönsterrutor.

Flera fördelar

Det finns också flera andra fördelar med en fönsterlös cockpit.

Den yta cockpiten i en Airbus i dag upptar är värdefull. Med ett större antal passagerarsäten där i stället kan flygbolagen öka vinsterna.

De stora cockpitrutorna, och framför allt den kraftiga förstärkningen runt omkring, leder inte bara till viktökning utan försämrar också det som skulle kunna vara en perfekt aerodynamisk utformning.

 Cockpiten kan i stället flyttas till ett utrymme som i dagens flygplansmodeller varken upptas av passagerare eller frakt, det vill säga ytterligare en vinstfaktor. Det skulle exempelvis kunna röra sig om den nedre delen av planets stjärtparti.

– Flygandet har i stort sett likadant ut sedan vi började flyga. Vi får räkna med att det kommer förändringar, säger Knut Morten Johansen, informationschef på SAS, till norska Verdens Gang.

– Jag har alltid drömt om en glasnos och glastak på flygplanen så att passagerarna verkligen får en känsla av att de befinner sig mellan himmel och jord. Men det tar nog några år det också.

Tidigare i år presenterade ett amerikanskt företag planer på ett passagerarplan som byggs helt utan fönster och som flyger i överljudsfart.

Följ ämnen i artikeln