De rasar mot drömhotellet

Uppdaterad 2014-06-18 | Publicerad 2013-01-10

Resan till Apollos drömhotell i Thailand blev en stor besvikelse.

Therese Gunnarsson och hennes resesällskap möttes av grumligt vatten, avstängd pool och nedstängt spa.

– Dessutom fanns inte den utlovade minilivsen. Jag har diabetes och behöver ha nödproviant på nätterna, säger Therese.

Therese Gunnarsson och hennes bror ville bjuda sin mamma på en riktigt speciell upplevelse för att fira att hon fyller 60 år.

Resan till den thailändska ön Koh Klang och Apollos hotell Island Village Resort skulle bli en drömvistelse. Bad, snorkling och massage i hotellets spa-avdelning.

Men resan blev inte alls som sällskapet tänkte sig.

– Det är tidvatten här så snorkla är inte att tänka på. Vill man bada kan man gå 1,5 kilometer ut i havet, då har man vatten upp till knäna. Vi kan inte göra någonting här, säger Therese Gunnarsson.

Flytt skulle kosta 20 000

Också hotellets spa och pool blev en besvikelse, eftersom de var avstängda.

När resesällskapet vände sig till Apollo på plats fick man beskedet att personalen var tvungen att ta kontakt med Sverige-kontoret. De fick också erbjudande om att byta hotell, till en kostnad av 20 000 kronor.

– Vi har redan betalat 100 000, vi tycker inte att vi ska behöva betala när det är Apollo som gjort fel, säger Therese Gunnarsson.  

Falsk marknadsföring

Förutom god snorkling och ett "härligt poolområde", som Apollo själva beskriver det, så skulle hotellet också ha ett eget minilivs. Detta var väldigt viktigt när sällskapet bokade, eftersom Therese har diabetes och behöver ha tillgång till nödproviant.

– Jag behöver kunna köpa saker för nätterna, nu måste jag åka in till Krabi istället och det tar en timme, säger Therese Gunnarsson.

Therese och de andra i sällskapet är irriterade över att Apollo har marknadsfört hotellet falskt.

– Vi brukar inte klaga. Men den här resan har kostat så mycket, då vill man att det ska fungera.

Flyttas till sämre hotell

På Apollo erkänner man att man brustit i sina rutiner. De har haft fel information om hotellet och beklagar att Therese och hennes sällskap drabbats.

– Men personalen på plats har gjort rätt som sagt att de måste ta kontakt med kontoret i Sverige först, det är rutin, säger Åsa Johnsson, informatör på Apollo.

Therese och de andra i sällskapet ska nu få byta hotell, till ett som inte är lika lyxigt, men som har både havsbad, pool och spa.

– Det är helt okej, men det är tråkigt att resan inte blev som vi hade planerat, säger Therese.