Flyget glömde bort Lowe, 14

Uppdaterad 2012-04-20 | Publicerad 2012-02-26

Skulle resa ensam för första gången – lämnades kvar i Istanbul

Äntligen tillsammans med sin pappa Lowe, 14, skulle flyga ensam till sin pappa i Tanzania. Turkish Airlines lovade flera gånger att de skulle ta hand om Lowe men ändå glömde de bort henne på Istanbuls flygplats.

Lowe, 14 år, skulle för första gången flyga ensam ner till pappa i Tanzania för att fira jul.

Flygbolaget Turkish Airlines garanterade upprepade gånger att hon skulle tas väl om hand, men på Istanbuls flygplats glömde de bort 14-åringen. Ensam, hungrig och rädd missade hon flyget till pappa.

– Jag tänkte mest ”panik!”, och fick värsta blackouten, säger Lowe.

Gisle Dueland.

Det tog timmar innan någon hittade Lowe Söderman efter mellanlandningen på Ataturk-flygplatsen i Istanbul. Då hade batteriet till hennes mobiltelefon tagit slut långt tidigare, flyget till Dar es Salaam hade gått för länge sedan, hon var hungrig, rädd och ensam.

– Vi hade ingen aning om var Lowe var, det var en förälders värsta mardröm, säger pappa Peter Holm.

Den 1 januari skrev Peter Holm ett brev till Turkish Airlines, och krävde svar på bland annat hur de kunde tappa bort 14-åringen, liksom ekonomisk kompensation.

– Nu har jag väntat i nästan två månader, och de har fortfarande inte svarat, säger han. Jag kan förstå att saker går fel, men att sedan agera så nonchalant och inte ens höra av sig, trots flera påstötningar från resebyrån, är fullkomligt oacceptabelt.

Omöjligt ringa

Dotterns resa till Dar es Salaam i Tanzania, där Peter Holm för tillfället arbetar, var förberedd i månader. Turkish Airline lovade två månader i förväg att det absolut inte skulle vara några problem för 14-åringen att flyga själv, de skulle ta väl hand om henne via sin ”meet and assist”-service. En månad före resan garanterades föräldrarna återigen att dottern skulle få all hjälp hon behövde.

Men på resdagen, två dagar före julafton, hade flygbolaget plötsligt inga uppgifter om att Lowe skulle ha hjälp, trots att det tydligt stod på hennes biljett. Men det skulle de förstås ordna, lovade de. Igen.

På Istanbuls flygplats går det helt snett. Kabinpersonalen säger till Lowe att vänta, så ska ”någon” hämta henne.

”Någon” kommer aldrig, och Lowe sitter ensam, rädd och hungrig på flygplatsen, med en död mobiltelefon.

– Jag visste inte vad jag skulle göra, ingen informerade mig om någonting, säger Lowe.

Krispersonal på väg

I flera timmar vet ingen var hon är. När Peter Holm försöker ringa flygbolaget i Istanbul blir han bortkopplad om och om igen, utan att få några besked.

– När resebolaget sedan ringer till mig och säger att Lowe inte finns vid transferdesken dit någon sägs ha eskorterat henne, då blir det hela en fullkomlig mardröm, säger Peter Holm.

Vid det laget har föräldrarna, resebyrån, UD med flera dragit igång alla tänkbara resurser, och det är krispersonal på väg till flygplatsen för leta. Till slut rycker en flygplatstjänsteman in, och på sin Segway kör han runt terminalen, stoppar alla blonda flickor och frågar var de heter.

Och – hittar Lowe.

– Då är någon från flygbolaget på väg att ta henne till ett hotellrum, utan att ha meddelat oss någonting, berättar Peter Holm.

Klockan hinner bli ett på natten, innan föräldrarna får kontakt med sin dotter.

"Inte vårt fel"

– Dagen efter får jag tag på någon på flygbolaget, som i princip säger att det inte är deras fel, och ”hoppas att det inte orsakat några besvär”.

Peter Holm har av Turkish Airlines krävt såväl ursäkt som ekonomisk kompensation – för mobilsamtal för tusentals kronor, för dotterns upplevelse – och svar på ett antal konkreta frågor. Men efter nästan två månader har han ännu inte hört något från flygbolaget.

– Man försätter inte en kund, speciellt inte ett barn i den här situationen, aldrig, säger Peter Holm, som vill varna andra föräldrar att använda flygbolaget.

Uppdatering, 20 april 2012:

Peter Holm och Turkish Airlines kom så småningom fram till en uppgörelse, bland annat i form av nya flygbiljetter, som Peter Holm är mycket nöjd med. För dottern Lowe resulterade flygplatsäventyret i att hon lade lite extra energi på att bli bättre på engelska – och lyckats så bra att hon höjt sitt betyg två steg.