"Avloppsvatten går rakt ut i Östersjön"

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-07-08

Världsnaturfonden till attack mot kryssningsfartygen

Trots påtryckningar fortsätter kryssningsfartyg att pumpa toalettavfall och avloppsvatten rakt ut i den redan hårt sargade Östersjön.

– Rederierna tjänar pengar på Östersjöns skönhet men vägrar att ta sitt ansvar för miljön. Det är fruktansvärt nonchalant, säger Lasse Gustavsson på Världsnaturfonden.

Kryssningsfartygen i Östersjön blir bara fler och fler. I år beräknas mellan 250 och 300 stora fartyg fullastade med turister att kryssa här. Enligt en rapport från Världsnaturfonden, som presenterades i dag, producerar dessa fartyg cirka 113 ton kväve och 38 ton fosfor som bidrar till övergödningen av Östersjön.

Enligt internationella sjöfartsregler får ett fartyg släppa ut orenat avloppsvatten om det befinner sig minst 12 sjömil (drygt två landmil) utanför kusten.

"Fruktansvärt nonchalant"

– De här kryssningsrederierna tjänar pengar på Östersjöns skönhet men vägrar att ta sitt ansvar för miljön. Jag tycker att det är fruktansvärt dåligt och nonchalant, säger Lasse Gustavsson, generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF, till Svenska dagbladet.

Han medger samtidigt att mängden näringsämnen från utsläpp av avloppsvatten är liten i jämförelse med till exempel jordbrukets utsläpp:

– Men det har lokal betydelse eftersom orenat vatten från fartyg ofta släpps ut i begränsade områden längs större sjöfartsleder. Dessutom ökar varje nytt kilo trycket på ett redan förorenat hav.

Nobbar gratis tömning

Stockholm har de senaste åren blivit en mycket populär stad att kryssa till och från. I år görs över 250 anlöp av stora kryssningsfartyg i Stockholm hamn. Men trots att hamnen erbjuder gratis tömning av avloppsvatten är det bara en bråkdel av fartygen som väljer att göra det.

– Jag kan inte säga någon exakt siffra men det är mindre än hälften, säger hamnkapten Lars Sundberg.

Använder andra hamnar

Men han tror inte att det med automatik innebär att fartygen tar med sig avfallet ut till havs och dumpar det där:

– Det här är fartyg som gör kryssningar på 7, 10 eller kanske 14 dagar och de besöker många hamnar där de också kan lämna sitt avfall. Och de nya fartygen har mycket sofistikerade reningsverk ombord.

Lars Sundberg tycker att kryssningsrederierna faktiskt gör en hel del arbete för att begränsa fartygens utsläpp i havet och luften.

– Men om det går tillräckligt fort kan man alltid diskutera, säger han.

Vägrar skriva på

Världsnaturfonden tycker inte att rederierna gör tillräckligt. I fjol uppmanade de en rad rederier som trafikerar Östersjön, att frivilligt förbinda sig att stoppa alla utsläpp av avfallsvatten till havs. Men bara tre kryssningsrederier har hittills skrivit på uppropet, medan flera färjerederier, exempelvis Tallink/Silja och Viking, har gjort det.

Royal Caribbean Cruise Line är ett av världens största kryssningsrederier och har i sommar fyra fartyg i trafik på Sverige. Rederiet har valt att inte underteckna Världsnaturfondens krav.

– Vi tar ett stort miljöansvar, inte minst via vårt program the Ocean Fund som vi bedrivit sedan 1996, säger Ellen Stebekk, marknadschef på RCCL i Norden.

– Bland annat renar vi allt gråvatten (disk- och duschvatten) samt allt avloppsvatten till nära nog dricksvatten ombord på alla våra fartyg.

Följ ämnen i artikeln