Drömhotellet var ett luftslott

Publicerad 2014-06-18

Redan i januari bokade Anders Sjöberg familjens drömsemester – en vecka på lyxhotell i Turkiet.

Men tio dagar före avresan kom Fritidsresors chockbesked: Hotellet är inte färdigbyggt.

– De har sålt luft till oss. De raserade vår semester, säger Anders, 44.

”Nybyggda Sherwood Club ligger direkt vid stranden några kilometer utanför Kemer. Här fyller du semesterdagarna med bad i havet, snabba åkturer i vattenlandet och en mängd aktiviteter.”

På Fritidsresors hemsida låter det fyrstjärniga all inclusive-hotellet onekligen lockande. På hemsidan finns också bilder som visar turister njuta av poolen, vattenlandet och skön massage.

Men Anders Sjöberg och familjen i skånska Klagstorp fick uppleva en annan verklighet – efter att ha köpt en resa för nästan 38 000 kronor.

– Redan i januari höll vi på minst en vecka med att leta efter bästa alternativet och bestämde oss för det här. Vi hade bokat ett dubbelrum med två badrum. I onsdags fick min tjej Malin ett mejl från Fritidsresor om att hotellet inte är färdigbyggt, säger Anders.

Erbjöds för kort säng

Anders och flickvännen Malin Jeppsson, 43, och deras respektive barn Joel Sjöberg, 16, och Erik Jeppsson, 10, erbjöds i stället ett annat hotell. Där skulle de få ett rum med en dubbelsäng och en bäddsoffa som pojkarna skulle få dela på.

Men soffan var en decimeter kortare än äldste sonen.

Efter flera samtal fick de till slut ett erbjudande om ännu ett nytt hotell – i en annan del av Turkiet.

– Det hotellet hade vi tittat på redan i januari och diskvalificerat. Inget av erbjudandena var i närheten av det vi hade köpt, säger Anders Sjöberg.

Tack vare mor- och farföräldrar och tömda sparkonton har familjen nu köpt en ny resa, via ett annat resebolag. Pengarna tillbaka från Fritidsresor skulle dröja fem bankdagar och en semester till helgen hade varit omöjlig utan hjälpen.

Beklagar det som hände

På Fritidsresor beklagar man det inträffade.

”Det är väldigt ovanligt att ett hotell inte blir klart i tid. Det är också mycket ovanligt att det inträffar så nära inpå avresan. Vi är verkligen jätteledsna att detta hänt, det är inget någon önskar: hotellet, vi som arrangör och absolut inte kunden”, skriver Marie Malmros, informatör på Fritidsresor i ett mejl.

Bilderna på badande, glada familjer var animationer. En miss, enligt Fritidsresor:

”Det ska absolut stå att det är dataanimerade bilder – det är ett fel! Det ska alltid stå men vi har helt enkelt missat det här” skriver Marie Malmros.