Tittarna blåsta – på Zlatans PL-matcher

Publicerad 2016-07-29

Tv-jättarna inte överens – tiotusentals drabbas

Telias kunder blir blåsta på Premier League.

Förhandlingarna med Viasat har kraschat.

– Det känns naturligtvis väldigt tråkigt, säger Jonas Hasselberg, konsumentchef på Telia Sverige, till Sportbladet.

Följ ämnen

Med Zlatan Ibrahimovic i Manchester United är svenskarnas intresse för Premier League större än någonsin. Men Telias kunder går miste om stormatcherna kommande säsong.

”Vi har tyvärr inte kommit överens med Viasat eftersom vi inte kan acceptera att våra kunder ska drabbas av ytterligare prishöjningar”, skriver Telia på sin hemsida.

”Väldigt förvånade”

I maj månad kom Viasat med beskedet att de lanserar en ny sportkanal – Viasat Sport Premium. Därtill höjdes det så kallade ”rekommenderade priset” på kanalpaketet.

Telia har sedan dess förhandlat med Viasat – men utan framgång.

– Dialogen med Viasat har varit ansträngd. När de höjde sitt rekommenderade pris i våras så följde vi den prishöjningen. Vissa av våra kunder fick prishöjningar på 80 kronor, och ändå har vi inte kunnat få till så att den nya kanalen ingår. Vi är inte beredda på att förhandla fram ett nytt avtal som skulle innebära ytterligare prishöjningar för våra kunder, säger Jonas Hasselberg, konsumentchef på Telia Sverige, till Sportbladet.

Hur ser du på att era kunder inte kommer kunna se Premier League nu när ligan är så pass het som den är med Zlatan Ibrahimovic i Manchester United?

– Vi tycker så klart att det är jättetråkigt. Och vi är väldigt förvånade och besvikna över att Viasat väljer att flytta det innehållet – Premier League och Champions League – till en ny kanal som inte ingår i det avtal vi haft med dem i många år och oss fortfarande gäller. Det är synd om våra kunder.

Hur många drabbas? Alltså, hur många har ert Viasat Sport-paket?

– Det kan jag inte kommentera exakt, men det rör sig om ett antal tiotusentals kunder.

Vissa kanske säger upp sina abonnemang nu?

– Den risken finns. Vi har öppnat en speciell telefonlinje för de här kunderna och vill hantera och hjälpa dem en för en och försöka lösa deras behov, säger Jonas Hasselberg.

Svarar på kritiken

Jessica Sjöberg, övergripande pressansvarig för MTG (koncernen som äger Viasat) svarar på kritiken så här:

– Det här är en ny kanal som har byggts upp med nya och existerande rättigheter. Vårt samarbete med Telia går långt tillbaka i tiden, men innehåll förändras och rättigheter kommer och går. När vi förlängde PL-rättigheterna i höstas stod det klart för oss att vi var tvungna att se över prissättningen, och vi ville inte att hela bördan, alltså kostnaden, skulle hamna hos konsumenten. Därför började vi föra en dialog med operatörerna kring att dela kostnaderna, och vad gäller Telia har vi inte kommit överens.

De säger att de inte vill att deras kunder ska drabbas av mer prishöjningar?

– Ja, men kostnaden för produkten har ökat. Det är ingen hemlighet att sporträttigheter i allmänhet och fotbollsrättigheter i synnerhet är extremt attraktiva – och då går priserna upp. Vi hade en prishöjning för våra kunder i våras, och vår övertygelse har varit att kunderna inte ska behöva betala mer än så av de ökade kostnaderna utan att marknadens aktörer solidariskt behöver dela på kostnader som har ökat. Från vårt perspektiv har tanken aldrig varit att höja priset ännu mer mot kunderna, men sedan kan ju inte vi bestämma hur Telia eller någon annan aktör än vi själva ska sätta sina priser. Det enda vi kan göra är att sätta ett rekommenderat pris och det har vi ingen avsikt att förändra mot hur det ser ut idag.

Vad rekommenderar ni att Telia-kunder som vill se PL gör nu?

– PL kommer finnas tillgängligt på flera kanaler, men de största matcherna kommer att gå i nya kanalen. Den finns naturligtvis hos Viasat, och allt innehåll i kanalen kommer också ligga i Vipalay, men även hos de andra stora operatörerna (Com Hem, Bredbandsbolaget och Canal Digital Kabel) förutom just Telia. I nuläget finns ingen annan rekommendation än att titta på någon av de aktörer som kommer ha kanalen i sitt utbud.

Jessica Sjöberg utesluter dock inte att saker kan komma att förändras med Telia.

– Jag har själv inte suttit vid förhandlingsbordet men förstått att dialogen och tonen i förhandlingarna varit god. I nuläget står vi dock långt ifrån varandra. Det skulle krävas mycket för att komma överens. Men vi har inte stängt dörren helt, säger hon.