Biljettsug påskyndar utbyggnad

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-08-10

6 000 biljetter slut på en halvtimme

Priserna tredubblades.

Ändå tog biljetterna till hemmamatchen mot Valencia slut på 30 minuter.

– Det här påskyndar vår ambition att bygga ut Borås Arena, säger klubbdirektören Thomas Nyberg.

När de 6 000 biljetterna riktade till allmänheten till hemmamötet med Valencia 29 augusti släpptes i Borås i går så tog de slut på mindre än 30 minuter.

Trots att priset tredubblats till över 500 kronor per biljett.

– Vi har blivit lite överraskande varje gång över det stora suget. Men det visar bara att folk är beredda att betala lite mer när vi har en attraktiv produkt att visa upp, säger Thomas Nyberg.

”Kapaciteten liten”

De övriga 8 000 biljetterna är vikta åt Elfsborgs medlemmar, sponsorer och säsongskortsinnehavare.

I natt var de släppta biljetterna redan eftertraktade handelsobjekt på sajter som Blocket och Tradera.

Där låg priserna på 600–900 kronor per biljett.

– Den stora efterfrågan visar att kapaciteten (14 400 sittplatser) på Borås Arena är för liten. Men också att vi satt rätt pris på biljetterna, säger Nyberg.

Det stora biljettsuget aktualiserar åter Elfsborgs planer på att bygga upp kortsidorna i samma höjd som

långsidesläktarna på hemmaarenan.

Hittills har klubben valt att avvakta eftersom den heta byggkonjunkturen ger höga kostnader för projektet, 60–70 miljoner kronor.

– När vi upplever såna här rusningar efter biljetter så påskyndar det våra ambitioner att bygga ut Borås Arena, säger Nyberg.

Följ ämnen i artikeln