Zlatan – en jackpott för resebolagen

Publicerad 2016-07-01

Efter nyheten om Zlatan Ibrahimovics övergång till Premier League ökade bokningarna rejält, uppger resebolagen.

– Det har varit en riktig Zlatan-effekt, säger Magdalena Öhrn, informationschef på Ving.

Följ ämnen

Manchester är alternativet nummer ett för många fotbollsälskare i höst.

Efter nyheten om Zlatan Ibrahimovics övergång till Premier League ökade bokningarna rejält, uppger resebolagen.

Ving konstaterar att 40 procent av alla deras nuvarande Manchesterresenärer bokade in en resa på torsdagskvällen, bara timmar efter Zlatans besked om övergången till Manchester United.

– Det har varit en riktig Zlatan-effekt. Som förväntat kommer det att bli ett väldigt sug efter de här biljetterna, säger resebolagets informationschef Magdalena Öhrn.

Även på Steve Perryman har man märkt av en kraftig ökning av intresset för Manchester Uniteds matcher.

– Det har ringt väldigt mycket och vi fick in många beställningar om biljetter under natten, säger Klas Hanson på Steve Perryman.

Trots den höga efterfrågan så ska inte leda till någon större prisöning.

– Inte direkt. Hotellpriserna kan bli lite dyrare, kommenterar han

Inget klassiskt resmål

Turistorganisationen VisitBritain spår också en kraftig ökning av fotbollsturismen till Manchester. Staden är bland svenskar inte känd som något större besöksmål. Av de mer välkända sevärdheterna finns en textilfabrik från 1700-talet och konstmuseet Manchester City Art Galleries. Men här ligger också National Football Museum med världens största samling av fotbollsföremål, 140 000 objekt.

"Zlatan varje vecka"

Viasat, ägare till tv-rättigheterna för Premier League, jublade man över beskedet om att Zlatan spelar i ligan från och med i höst.

– Zlatan varje vecka i ett av världens mest klassiska lag i en populär liga är förstås fantastiska nyheter, säger sportchefen Per Nunstedt.

Matcherna kommer huvudsakligen att visas i nya kanalen Viasat sport premium och i Viaplay. Företaget har det senaste halvåret fått en del kritik efter att kraftigt ha höjt priserna på sina abonnemang.

Enligt Nunstedt väntar ingen ytterligare prisökning efter Zlatan-beskedet