Topplista: Årets häftigaste bilar

Uppdaterad 2016-12-29 | Publicerad 2016-12-27

Fantastiska, underbara och…  ”overkliga”.

Nu är det bara dagar kvar på 2016 och vi blickar tillbaka på året som gått.

Här listar vi några av de konceptbilarna som vistas, väckt åtrå och drömmar.

Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här
Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook

Alpine Vision

Renaults återuppväckta märke Alpine har i år utannonserat sin comeback. I februari visade de upp sitt koncept Vision en bil som nu går att reservera.

Tyvärr tycker Renault att Sverige är en för liten marknad för att märket initialt ska lanseras här, men frankofiler kan säkerligen fixa en produktionsbil ändå.

Om bilen: jo, den är tänkt att kunna konkurrera med exempelvis Porsche Cayman och även om specifikationerna inte är officiellt satta – utlovas en acceleration 0-100 km/h på 4,5 sekunder och äkta körglädje. Detta till ett pris på 55 000 – 60 000 euro.

Buick Avista

Amerikanska Buick har precis som övriga amerikanska lyxmärken haft svårt på sistone. GM och Ford har inte lyckats motivera köpare att betala extrapengarna för vad som till syvende och sist egentligen bara är en uppimpad standardbil.

Men då kanske Avista kan få en del på andra tankar. Här har man onekligen sneglat på vad som går hem i premiumkretsar  – och försökt anpassa det till märket.

Resultatet: En spännande 2+2 coupé som bygger på en Camaro. Tyvärr har det inte knystats ett dyft om eventuell produktion, men som koncept ser det läckert ut.

Mercedes-Maybach 6 Concept

Det var på lyxbilsveckan i Monterrey som Mercedes avslöjade sin gigantiska ”6:a”. Tyskarnas bil var sex meter lång och designen hämtades från början av 1900-talet. Just det senare exemplifierades av den jättelånga motorhuven, den båtlika aktern samt att grillen inspirerats av kritstrecksrandiga kostymer.

Men allt var inte dåtid. Under motorhuven satt det ingen motor, nä här fanns det plats för specialsydda läderväskor och kristallglas. Framdriften sköttes istället av fyra elmotorer som tillsammans gav 750 hästar. För de lyxlirare som hade bråttom utlovades en acceleration 0-100 km/h på fyra sekunder blankt.

Opel GT Concept

Inför avtäckningen kallade Opel själva sitt nya konceptet för ett ”hisnande fullblod”.  Om de med det refererade till den röda färgen på bilens dekorlinje låter vi vara osagt. GT Concept visades upp på Genévesalongen och var en riktigt avskalad historia. Här hade man offrat dörrhandtag, ytterbackspeglar och vindrutetorkare till förmån för design.

Men här slutar det futuristiska. Motorn var en enliters trepipig aluminiummotor om 145 hästar och trots sitt sportiga utseende låg accelerationen 0-100 km/h på ”under åtta sekunder” – vilket innebär att man får nöja sig med att ”battla” med exempelvis Suzuki Swifts snarare än Porschar vid rödljusen.

Så just dragster-lika specifikationer var inte huvudrubriken – men kanske innebär det att en folksportbil är på väg in i Opels modellutbud.

Lincoln Navigator Concept

Konceptdivision hos Fords lyxmärke Lincoln slog nästan knut på sig här. Navigatorkoncetet var en suv med måsvingar och trappa. Trots att bilen var märk som en framtidsvision, ska det vara en väldigt tydlig fingervisning på hur produktionsbilen ska se ut.

Rent prestandamässigt så hade konceptet samma 3,5-liters V6 som man använder i Continental och denna ska ge mer än 400 hästkrafter. Tillräckligt för att bilen inte ska genera sig själv vare sig på väg eller lite i terrängen.

Troligtvis lär Ford/Lincoln visa upp en produktionsmodell nu på Detroitsalongen i början av januari.

Rimac Concept One

Maté Rimac är en kroatisk bilentusiast som länge jobbat på sin elektriska supebil. Concept One kanske är fel att säga att den är ”årsfräsch” eftersom den visats i olika tappningar tidigare. Men i nuvarande version som visades på Genevesalongen är den nästintill klar – och den är helt fungerande. Och med 1 088 hästar, 1 600 Nm och en acceleration 0-100 km/h på 2,6 sekunder är det onekligen en superbil som slår många ”bensin-konkurrenter” på fingrarna..

Rimac är inte heller ett litet skitföretag, de hjälper bland annat Koenigsegg i utvecklingen av det svenska förtagets hybrid Regera.

Följ ämnen i artikeln