Nya Toyota Camry - en svenskdödare?

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-03-05

Toppsäljare i USA en direkt konkurrent till Volvo och Saab

Miljoner jänkare kan inte ha fel.

Camry är faktiskt den mest sålda bilen i USA.

Inte bara i år.

I USA är Camry en riktig toppsäljare. En orsak är förmodligen att modellen genom åren vuxit så att den passar amerikanska mått.

Men det är inte lika lätt för den amerikanska succén att lyckas även i Europa.

Den är nämligen inte bara vuxen när det gäller storleken utan även när det gäller stilen. Ingen europeisk, ungdomlig flärd här inte.

Det märks direkt, det är ingen som vänder sig om trots att vi nästan kan garantera att ingen sett nya Camry förut.

Men en lite anonym stil och generösa proportioner är faktiskt ofta en fördel. Sällan har en bil i den här klassen varit så rymlig.

Saknar femte växeln

Axelavståndet har ökat med fem centimeter jämfört med föregångaren och det märks verkligen invändigt.

Dessutom rymmer bagageutrymmet hela 587 liter, mer än exempelvis Mercedes S-klass och BMW 7-serien.

Tidigare hade Camry en 2,2-litersmotor med 131 hästkrafter men nykomlingen har fått en 2,4-liters, 152-hästarsmaskin med modern ventilteknik hämtad från Previa.

En fördel med motorn är att den går väldigt tyst. Men i högre fart, över ca 160 km/tim, saknar man en femte växel till den fyrstegade automaten.

Bra komfort

Komforten i normal fart är riktigt bra, mycket tack vare längre fjädringsväg och förbättrad stötdämpning.

I USA räknar Toyota med att sälja 400 000 nya Camry, i Sverige är prognosen 1 200 sålda i slutet av året. Det är säkert ingen omöjlighet, Camry är en direkt konkurrent till Saab 9-5 och Volvo S80. Både storleksmässigt och prismässigt.

Med standardutrustning kostar nya Camry med 2,4-litersmaskin 237 000 kronor.

Och självklart; för den som önskar finns hur mycket utrustning som helst, från V6-motor till dvd-navigator.

Alexander Block

Följ ämnen i artikeln