Häftig italienare med oförtjänt rykte

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2005-09-30

Alfa 147 är körglädje, sportighet – och få fel

Alfa är design, körglädje, sportighet – och problem?

Nej, det sista är bara delvis sant.

I verkligheten är flertalet Alfaägare nöjda.

Alfa Romeo är något av ett uddamärke på den svenska marknaden.

Som en logisk följd av det har Alfa fått ett något tveeggat rykte.

De som drabbats av Alfa-viruset har ofta hyllat märket urskiljningslöst – medan övriga talat lika illa om bilarna.

En sak är dock säker – Alfa Romeo är ett märke som berör och som i de flesta fall ligger förmodligen sanningen någonstans mellan de två ytterligheterna bland åsikter.

Med i leken

Alfaägarna har i många år fått kämpa med oklara importörs- och återförsäljarförhållanden. Sedan Olle Olsson Bilimport i Uppsala tagit över importen och introducerat marknadsmässigt nödvändiga saker som vagnskadegaranti och fri service i tre år är dock Alfa med i leken och kan återigen slåss om tjänstebilsköparna.

Allt detta är dock alldeles för nytt för att på allvar påverka ägarnas erfarenheter av och inställning till sina 147:or.

Ändå är det övervägande positiva omdömen vi möter. Och det är något av ett inofficiellt faktum att Alfa Romeo-ägare sällan är negativa till märket, tvärtom.

Och även om vi skulle sålla bort de uttalade märkesentusiasterna dominerar de positiva omdömena från ägarna.

Vi kan också konstatera att Alfa 147 köps i första hand för designen och körglädjen.

Splittrad bild

Kikar vi på problembilden, vilka fel eller brister modellen dras med är det en splittrad bild.

Svensk Bilprovnings statistik visar att positionsljus är något som Alfa 147 ofta får anmärkning på. Även spindellederna i framvagnen verkar vara en öm punkt, enligt Bilprovningen.

Enskilda ägare verkar också ha problem med kyla – när det blir riktigt kallt och termometern står på tvåsiffrigt kan växellådsoljan bli tungflytande och då blir det tungt att växla.

Det problemet botas enkelt genom att man byter till mer tunnflytande olja av högre kvalitet – rådgör dock först med en Alfa-verkstad innan du byter så det blir rätt.

Kärvande lås vanliga

Inte helt ovanligt är att centrallåset kan kärva, ett problem Alfa delar med flera andra bilmärken. Samma sak gäller krånglande elkomponenter.

Under en period när Alfa-importen har bytt huvudman och ägare har det varit problem med reservdelsförsörjningen. Det har inte varit ovanligt med längre leveranstider än normalt – ett problem som nuvarande importören Olle Olsson har löst i och med att man lagt upp ett eget lager med delar.

Alfa 147 2,0 Selespeed (årsmodell 2001)

Modellhistorik

3 hårda konkurrenter

Thomas Berggren (bil@aftonbladet.se), Robert Petersson (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln