Nya hojen från HD - rullande kultrörelse

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-09-30

Harley Davidson firar 100 med nygammal Dyna Wide Glider

Harley-Davidson firar 100 år 2003.

Tradition är en viktig ingrediens för H-D, så viktig att man inte ens kommer med en ny modell till ”födelsedagen”.

I stället har Harley-Davidson valt att markera jubileet med små detaljförändringar och den snygga jubileumsfärgen sterling silver/vivid black.

Modellen Dyna Wide Glide gjorde comeback på marknaden 1993 efter några års frånvaro.

Med den breda framgaffeln, det höga styret och fotpinnarnas placering långt fram så har den ett tufft chopperliknande utseende direkt från fabriken.

Twin-Cam-motorn på 1450 cc, som kom 1999 på Wide Glide, mullrar snällt i gång. Ljudet är lite tamt med originalljuddämpare, men nästan ingen svensk H-D-köpare hämtar ut sin nya hoj utan att byta till öppnare och därmed ljudligare ”rör”.

På köpet får man dessutom mera effekt. Men man kör olagligt!

Motorn är gummiupphängd och på tomgång vibrerar och skakar cykeln, men det bara förstärker det häftiga intrycket på en sådan här motorcykel.

Väl ute i trafiken känns det ganska bra med den tuffa körställningen: fötterna långt fram och armarna snett uppåt.

Solbrillor ett måste

Öppen hjälm och solbrillor är förstås ett måste.

I stan är Dyna Wide Glide en skön glidare med hög imponeringsfaktor (under provturen drog den till sig många blickar, kanske beroende på den nya jubileumsfärgen).

Det går också att köra i motorvägsfart längre än man kanske tror, med tanke på den utsatta körställningen. Sadeln känns bra, men man får nog inte vara alltför kortväxt för att fotpinnarna ska kännas bekväma. Motorn har bra vrid och växellådan fungerar utan problem. Skivbromsarna fram och bak räcker till, men egentligen borde det väl vara låsningsfria bromsar även på ”glidare”.

100 år av kultur

Kombinationen silver/svart och jubileumslogos kryddat med en hel del krom ger ett stilrent och exklusivt intryck.

H-D bygger i dag sannolikt lika bra motorcyklar som sina konkurrenter. Däremot är priset fortfarande högt i jämförelse.

Men på köpet får man ta del av en rullande, snart 100 år gammal kult-rörelse.

FOTNOT. En mer ingående provkörning finns i nästa nummer av mcnytt som är ute den 1 oktober.

Thomas Hansson

Följ ämnen i artikeln