Rykte: Franska Alpine hämtar kraft från AMG

Publicerad 2016-03-23

En fransk sportbil med tyska muskler?

Det kan vara på väg att bli verklighet och Renault hintar om att Mercedes prestandadivision AMG kan komma att stå för motorerna till de nya Alpine-bilarna.

Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här
Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook

Det har varit ett segdraget ”återuppväckande”. Franska Renault har nu i flera års tid basunerat ut att Alpine är på väg tillbaka till de levande.

Hittills har vi fått se några riktigt läckra koncept och det finns inte en frankofil som inte ivrigt väntar på att produktionsbilarna ska avtäckas.

Men det kan bli så att den moderna tappningen av Alpine – inte blir fullt så fransk som sin anfader. Detta då det nu kommer ”hintar” om att Renault sneglar över gränsen mot Tyskland efter samarbete.

Köpa AMG-V8 ett alternativ

Det är brittiska Autoexpress som rapporterar om att samarbetet mellan Renault-Nissan Alliansen och Daimler – faktiskt kan mynna ut i att Alpine  får Mercedes-AMG teknologi under skalet.

– Vi har två lösningar. Antingen så tar vi det vi har inom alliansen och trimmar det för mer kraft. Eller så kan vi köpa in något. Jag hörde i presentationen av nya DB11 från Aston Martin att de köper sina V8:or från AMG. Det är en möjlighet, vi har samarbete med Daimler. Vi kan köpa in motorer, jag ser inga problem med det, säger Bruno Ancelin, Renaults produktplaneringschef till Autoexpress.

Läskande koncept

De koncept som visats under Alpine-flagg hittills har alla varit mittmotorbilar. Den första, A110-50 visades 2012 och hade då en 3,5-liters V6 om 400 kusar.

Därefter visades Alpine i fjol upp konceptet Celebration, som fått en mindre extrem design och där motorn sades vara ”back to basics” – det vill säga en liten lätt sak, snarare än en tung, prestandastark.

Nu senast inför Genévesalongen visades Alpine Vision, en skapelse som onekligen ser rätt produktionsklar ut. Motorn här var en turbofyra, men det gavs ingen effektangivelse, dock skulle accelerationen 0-100 km/h klaras av på under 4,5 sekunder – vilket är snabbare en en Porsche Cayman GTS.

Vem vet vart det landar, kanske en instegsmodell med en fyra – och en värstingmodell med AMG-potens.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Följ ämnen i artikeln