Ett dråpslag för hela Sverige

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2014-10-15

Riksdagsledamot (M): En nedlagd Bromma flygplats hotar jobben och tillväxten

Beskedet ifrån den nya vänstermajoriteten i Stockholm att snabbavveckla Bromma flygplats till år 2022 är inget mindre än ett dråpslag för hela Sverige. Bromma är i dag Sveriges tredje största flygplats och den ledande flygplatsen för svenskt affärsflyg som är navet där hela vårt land möts.

Under 2013 trafikerades flygplatsen av 2,2 miljoner människor och Umeå är en av de mest frekventerade städerna som är beroende av Bromma flygplats. Nedläggningen av Bromma flygplats drabbar därmed inte i första hand Stockholmsregionen utan hela Sverige.

Det är inte heller varken rimligt, seriöst eller realistiskt att tro att Arlanda ska ha möjlighet att ersätta den kapacitet som Bromma i dag motsvarar.

Utvecklingen sedan 1960-talet och internationaliseringen av Sverige, gör att vår huvudstad i dag behöver två flygplatser som har olika roller att spela. En fokuserar på inrikesflyg och den större på utrikesflyg. Swedavia har sedan tidigare aviserat att Arlanda ska vara ett nordeuropeiskt nav, med större fokus på internationella flighter till exempelvis New York, Bangkok och Tokyo. Då kan knappast fokus ligga på att Arlanda samtidigt ska stå för mindre inrikesflyg till Kalmar, Ängelholm och Luleå. Ekvationen går inte ihop.

Om Bromma läggs ned kommer det ändå att krävas en ny flygplats i Stockholmsområdet för att avlasta Arlanda. Bromma är hela Sveriges flygplats som knyter ihop vårt avlånga land.

Att snabbavveckla Bromma flygplats är ett slag mot arbetslinjen och tillväxten i vårt land. Stockholms handelskammare har bland annat beräknat att cirka 24 000 arbetstillfällen riskerar att försvinna om nedläggningen av Bromma genomförs.

Så sent som 2008 undertecknade också Stockholms stad ett nytt arrendeavtal med Swedavia som ger bolaget rätten att disponera marken som Bromma flygplats är belägen på till slutet av 2038, för flygplatsändamål.

Socialdemokraterna har valt att lägga sig platt för Miljöpartiet och Vänsterpartiet och sviker redan efter en knapp månad ett av sina vallöften. Stockholms tillträdande finansborgarråd Karin Wanngård (S) sade så sent som den 8 september i en intervju till Dagens Nyheter: ”Bromma behövs. Det går ju att komma överens i viktiga frågor över den nuvarande blockgränsen.”

Statsminister Stefan Löfven sade själv tio dagar före valet att Bromma skulle finnas kvar. Nu svävar även han på målet men det slutgiltiga beslutet om nedläggning måste tas av den nya S-MP-regeringen.

Kommer även Löfven att vika sig för Miljöpartiet och därmed lägga grunden för en sämre infrastruktur, färre arbetstillfällen och ett svagare Sverige?

Edward Riedl (M)

Riksdagsledamot för Västerbotten

Ledamot i trafikutskottet, ansvarig för flygfrågor

Följ ämnen i artikeln