Hej tonårstjej, glöm inte att vara perfekt

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Uppdaterad 2014-04-21 | Publicerad 2014-04-17

Sofia Bjursåker, 19: Tonårstidningarna skapar ”perfekt-stress” hos allt yngre tjejer

Glöm inte att vara perfekt. Särskilt när du är 17 år gammal och tjej. Boosta din BH-storlek på bara en månad. Och missa inte heller de ettusen åttioen andra sätten att se fantastisk ut när du ändå är igång.

Annars passar du inte in i dagens samhälle. I alla fall inte enligt tidningsomslagen.

På dem svassar 17-åringen fram med en lång och slank kropp, i sina alltid lika fantastiska kläder, ständigt redo för en selfie. Självsäkerheten är på topp med hennes silkeslena, megalånga, friss-fria och superglansiga hår. Hyn är klar och felfri, ögonen sexigt sminkade och läpparna likaså.

17-åringen är vältränad, med en platt mage, söt och fast rumpa och killer-legs. Hon har brutit alla ohälsosamma vanor, för alltid. Hon kan knepen, utan att ens behöva gå till gymmet.

Hon får äta vad hon vill, men inte bli beroende av mat och hon måste vara på sin vakt så att skolan inte gör henne fet. Men ätstörningar har hon inte. De varningssignalerna känner hon till.

Drama är hennes vardag. Men som tur är, kan hon twittra om trauman omkring sig, för att få stöd av sina followers.

Det enda 17-åringen behöver för att bli lycklig är en underbar kropp, massor av pengar, fantastiska kläder och ett mega-självförtroende.

Vilket hon redan har. Hon känner sig alltid sexig. Hon är sig själv.

Hon är perfekt.

Det där ordet perfekt alltså. Jag hatar det. Jag skulle vilja ställa det i direkt relation till ordet ångest.

Är det konstigt att det är svårt att växa upp som tjej i dagens samhälle?

Tidningen Seventeen, världens mest sålda tonårstidning, alltid med den perfekta 17-åringen på omslaget, har målgruppen tjejer mellan tolv och nitton år.

När jag var tolv följde jag mammas och pappas råd, kanske frisörens, vad gällde håret. Så ser det inte ut längre. Pressen och idealet att vara perfekt sjunker ständigt i åldrarna.

Tjejerna som gick i sexan hade hunnit i kapp oss som då gick i nian, vad gällde både kläder, smink, musik och erfarenheter.

Det är en förbannad dubbelmoral rakt igenom. Ena tidningsomslaget säger att du kan äta vad du vill och ändå gå ner i vikt, medan nästa varnar dig för att bli beroende av mat.

Alltså beroende av mat - det är man för att kunna leva över huvud taget. Så nej tack, jag vill inte ha hjälpen på sidan 110.

Nu kan man fundera på hur amerikaniserade omslagen för just tidningen Seventeen är. Men tittar vi på de svenska magasinen är det inte bättre. Frida-tidningen berättar om kändisars vikt och hur du blir snygg, smart och populär. Samtidigt lär Julia-tidningen dig att bli proffs på att shoppa och Glitter-tidningen dig de bästa sminktipsen. Glitter riktar sig till tjejer som börjar årskurs ett (!) till årskurs sex.

På Cosmopolitan lyser tre bokstäver på varje omslag: S-E-X. Det övergår från hur du pussas som en prinsessa, till hur du blir drottning i sängen. Och det är faktiskt riktat så att tjejen ska lära sig vad killen vill ha, och inte tvärt om.

”Du kan också få perfekt hy”.

Tidningarna förväntar sig att vi tjejer har komplex och aldrig är nöjda. Det upprepas därför, på varje omslag, att vi inte är perfekta. Men vi kan bli det - och konsumtion är nyckeln.

På ett omslag till tidningen SOLO läste jag att sidan 41 kan förändra mitt liv, eftersom jag genom de tipsen kan slippa ”perfekt-stressen”. Då kunde jag inte låta bli att skratta.

För skrattat har jag gjort åt många av dessa omslag, med någon slags skräckblandad förtjusning.

Dessa tidningar och dess omslag är en av de främsta orsakerna till att hetsen runt idealet skapas. Det handlar om dubbelmoral. Eller är det normalt att vara perfekt nu för tiden?

Sofia Bjursåker

Följ ämnen i artikeln