Naivt förneka mediernas ansvar för vikthysterin

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2012-04-16

Debattören: Knappt var femte kvinna under 30 år är överviktig – ändå riktas bantningsreklamen till dem

Aftonbladet.se är en av Sveriges mest besökta hemsidor. När jag surfar in på startsidan möts jag av tolv bantningsrelaterade artiklar och annonser. Bara en av dem illustreras med en bild på en man, trots att övervikt är vanligast bland äldre män. Knappt var femte kvinna under 30 år är överviktig eller fet – ändå riktas majoriteten av all bantningsreklam till dem.

Jag avser inte att förringa problemen med övervikt, snarare mana till eftertanke. Media och rådande skönhetsideal återkommer ständigt som svar på frågan varför unga vill gå ner i vikt. Medier ska inte ensamt lastas för vikthysterin, men det vore naivt att förneka deras ansvar. Vi formas av det samhälle vi lever i och media har en oerhörd makt i denna process. En makt som medför ett ansvar medierna uppenbart inte är villiga att axla.

Men det handlar inte bara om media: vi vuxna bär alla ansvar som förebilder. Hur förhåller vi oss till vikt och utseende? Om vi tror att bantning är vägen till lycka kan vi knappast förfäras av att barnen drar samma slutsats.

Ätstörningarna är flest i den åldersgrupp där övervikten är som minst och undervikten som störst. Det är knappast en slump att samma grupp är högintressant för bantningspropaganda. Som ung kvinna förutsätts du vara missnöjd med din kropp. Kanske är det då inte så underligt att var femte sjuårig flicka önskar att hon vore smalare eller att så många oskyldiga bantningskurer spårar ur och leder till åratal av ätstörningsångest. Vi lever ju i ett ätstört samhälle.

Thérèse Eriksson

Följ ämnen i artikeln