Sömmerskor tar ton i ny opera

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Publicerad 2015-04-29

Urpremiär på Textilmuseet i Borås

”Den stora vävoperan”. Foto: Daniel Wirgård

I april 2013 begravdes 1 134 kvinnor levande sedan de tvingats in på sin redan rämnande arbetsplats, textilfabriken Rana Plaza i Dacca. Giriga ägare bar skulden liksom en korrupt statsledning, världens lägsta minimilöner och i slutändan inte minst vi i den rika världen och vår omättliga lust efter lågpristextilier.

Den stora vävoperan, med musik av Stefan Klaverdal och text av Lisa Hansson, som i helgen lämpligt nog hade urpremiär på det flotta nya Textilmuseet i Borås, tar ett rejält tag i denna vedervärdiga bakgrund till våra billiga kläder.

Men Den stora vävoperan är inte bara ett stycke berättigad indignationsteater, berättelsen om den bangladeshiska textilarbeterskan Shapla korsas med en annan, som handlar om djup konstnärlig drivkraft. Den skånska lantbrukardottern Hanna Jönsson (1896–1985) är på väg att gifta sig och bli bondmora men skulle då tvingas upphöra med den konstvävning som hon blivit besatt av. Hon avstår från äktenskapet och väver sig i stället genom livet på en gård utan el och vatten men som en alltmer fulländad textilkonstnär.

Vävoperan har tre sångsolister, Shapla (Anna Forsebo) Hanna (Agnes Wästfelt) och Tiden, en gudalik kommentator som hämtad ur en barockopera (Lisa Hansson). Violin, gitarr, harpa, slagverk och en del elektroniska effekter bildar en vävningsrelaterad tonväv, och åtta kvinnor kompletterar som kör. Klaverdals musik är melodiskt orienterad på ett helt annat vis än i verk av honom jag tidigare hört, och det handlar inte om insmickrande utan expressiv melodik, som fint bygger upp stämningar och karaktärer. Helena Röhr har ­regisserat men inte kunnat undvika att operan blivit väl statiskt oratoriemässig.

Absolut starkaste momentet blir själva den fruktansvärda ­katastrofen som gestaltas under sångtystnad och i sceniskt mörker. Medan namnen på alla offer långsamt vevas fram i en bakgrundsprojektion, spelar violinen ensam i mörkret en variant av den gamla La ­Folia-melodin.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln