Don Juan som en i skolgänget

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Publicerad 2014-10-13

Ny tolkning av Mozarts partitur bekant för kännaren

Maja Frydén, Hannes Öberg och Desirée Baraula. Foto: Markus Gårder

OPERA I våras hade Dramaten en föreställning riktad till skolungdomar ­baserad på Mozarts opera Don Giovanni. Då var det könsmaktsordning och våldtäktskultur som låg på bordet. När Unga på operan med elever från Operahögskolan ger samma story, riktad till samma målgrupp, handlar det om identitet och grupptryck. Som titeln Min bror är Don Juan antyder, är det lillasyster Zerlina (Desirée Baraula) som är i förgrunden. Don Juan (Hannes Öberg) är inbrottstjuv och förförare, men en natt går det snett och polischefen, som också är Juans nya flirt Annas (Christina Nilsson) pappa blir skjuten och dör.

Ja, historien är välbekant men med förbehåll. Den trogne betjänten Leporello har bytts ut mot en ­lillasyster av Lisa Simpson-karaktär, inte lika präktig, men med ett mellanbarnskomplex. Iscensättningen andas av surrealistisk noir med ­scenografin bestående av funktionella trälådor, som under första halvan utgör en barriär mellan ­scenen och orkestern, som är ­placerad i fonden.

Det övernaturliga slutet där Don Juan dras ner genom helvetets ­portar har bytts ut mot en betydligt mer rationell rättegång. Han dör på slutet, men i armarna på sin syster, som för första gången får fundera ut vem hon är.

Niklas Brommares tolkning av Mozarts partitur är både bekant för kännaren och rask i tempot med mycket slagverk. Fina sångarinsatser var det också. Om föreställningen ger särskilt mycket föda åt frågor om identitet låter jag vara osagt. Men en fint paketerad introduktion till operan är det.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln