Frankensteins konster

Publicerad 2012-02-29

Blod och slem på Turteatern.  Foto: Jonas Jörneberg

Det blir inte nyskapande scenkonst bara för att det är lite för mörkt på scenen, för att texten är uppbruten och fragmentarisk, för att det hänger köttstycken på scenen, en av skådespelarna är nedsmetad med blod och slem och en rökmaskin pumpar ut nya skyar som dimmar scenbilden ytterligare.

Ja, det lät surt och gammalt och ogint, så då ska jag också redovisa att jag just på denna teater, Turteatern i Kärrtorp, var med om några av höstens mest omskakande teaterupplevelser. Kanske inte de allra mest helgjutna, men definitivt med den där omruskande, lätt chockerande kvaliteten som man vill att fria grupper ska vilja och orka leverera, den som gör att man konfronteras en smula med sitt lite lönnfeta, mätta smygborgarjag.

Som över tre timmars sadobajsorgie med Markis de Sades Juliette, ett så explicit geggande i kroppsvätskor och övergrepp att bajs i munnen helt förlorade sin laddning. Eller Valerie Solanas Scum-manifest som genom Andrea Edwards gestaltning fick mig att försöka dämpa det förtjusta fnisset som bubblade upp ur magen när hon vände föraktet mot de män i publiken som placerats i gradängen mitt emot.

Så vissa förväntningar har jag, men de infrias tyvärr inte. Jag skulle vilja gilla denna Frankenstein, inspirerad av Mary Shelleys klassiska skräckroman, där alla är kvinnor. En vetenskapsman, en upptäckare och så monstret, den sistnämna i tramsigt trevlig liten klänning medan kroppen tycks leva ett eget, okontrollerbart liv. Men att se Helena Granströms nytolkning, i regi av Carina Ehrenholm, är som att vara publik till en grupp begåvade människors utforskande av vad en nytolkning av Frankenstein skulle kunna vara.

Att beskåda ett trevande som ännu inte fått kött på de teoretiska skelettdelarna, som slänger ur sig några bärande tankar: kvinnan som konstruktion, den instrumentella människosynen, vetenskap mot  den irrationella känslan, om och om igen utan att fästa dem

vid något som hade kunnat få dem att lyfta. Det finns suggestiva ögonblick, de uppstår i krocken mellan torr text och expressivt scenspråk, men räcker inte.

Teater

Frankenstein av Helena Granström efter Mary Shelley

Regi: Carina Ehrenholm

Scenografi: Anne Hellandsjö

I rollerna: Helena Sandström, Andrea Edwards, Karin Bengtsson

Scen: Turteatern

Speltid: 1 tim 30 min

Teater

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.