”Inte alls bra för kunderna”

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2007-10-18

Coop oroas av det låga förtroendet för livsmedelsbranschen

Resultatet från aftonbladet.ses undersökning pekar på ett mycket lågt förtroende för livsmedelsproducenterna.

Det bekymrar Magnus Frisk som är informationschef på Coop.

– Det är inte alls bra att kunderna. Det ska ju vara precis tvärtom. För oss är det ju viktigt att man känner förtroende för de varor vi säljer.

9 av 10 läsare som svarade i aftonbladet.se omröstning uppgav att de inte hade förtroende för livsmedelsproducenterna.

Tveksam marknadsföring och svårbegripliga ingrediensförteckningar kan vara en förklaring till att många tycker att det är svårt att välja rätt varor i butiken.

Magnus Frisk berättar att man inom Coop ständigt jobbar med att underlätta för kunden i butiken.

– Vi har avdelningar som arbetar med varusäkring, produktfrågor och märkningsfrågor med syfte att att man ska känna sig trygg i förvissningen om att varorna man köper är schysta. Då är det ett problem om man känner att man inte kan lita på våra leverantörer.

Coop har även de egna varumärkena Änglamark, X-tra och Coop och där har butikskedjan möjlighet att ställa i princip precis vilka krav de vill på varorna.

– Där ställer vi också egna krav. Men vi gör även avvägningar i resten av vårt sortiment och väljer bort vissa saker, exempelvis produkter som innehåller suckralos och azo-färgämnen. Vi har satt strängare regler för stransfetter.

Enligt honom finns det en konsumentmakt och Coop försöker lyssna till de synpunkter som kommer in och se över om det finns likvärdiga alternativ. Han nämner bland annat tandkräm med triclosan.

– Vi har pratat med producenterna om att de ska byta ut ämnet triclosan i tandkrämen och vi kommer ha skyltar i butiken om varför triclosan inte är bra för miljön.

”Bra att ifrågasätta”

Christina Karlsson, legitimerad dietist och hälsoansvarig inom Ica-koncernen, tycker inte att siffrorna i aftonbladet.ses undersökning är tillförlitliga.

– Nej, det har vi inte märkt av. Vi har helt andra siffror och har gjort egna undersökningar som tvärtom pekar på ett mycket stort förtroende.

Men det är väl uppenbart att åtminstone en del är oroade över vad som döljer sig i maten?

– Ja, och det är bra att konsumenterna börjar ifrågasätta saker, läsa ingrediensförteckningar och fundera över kvalitet i förhållande till pris. Det är något som vi välkomnar här.

Enligt Christina Karlsson har Ica ett fokus på märkningsfrågor och har även egna produkter i sitt sortiment.

– Vi är alltid väldigt nogranna med att deklara samtliga ingående ingredienser i våra egna produkter. Vi har inga tillsatser i maten i onödan, utan de ska ha en funktion. Öppenhet är väldigt viktigt, sedan är det upp till konsumenten att göra sitt val.

Christina Karlsson menar att om den kritiske konsumenten gör sin röst hörd, så ligger det enligt henne i Icas intresse att lyssna på dem.

– Vi följer hela tiden debatten och det är klart att vi lyssnar på konsumenterna. Vi för deras talan och självklart är det viktigt för oss höra vad konsumenterna tycker och tänker.