Amerikanerna är bäst på ekologisk service

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2007-10-11

NEW YORK. Tänk dig att inte behöva läsa en enda innehållsförteckning när du handlar.

Du slipper – eftersom affären redan gjort det.

Och plockat bort det du inte vill ha.

Whole Foods säljer naturlig mat, och i New York går det att hitta all möjlig och omöjlig hälsomat. Transfettfria donuts, till exempel.

Nja, inte riktigt så kanske. Men om du handlar i någon av den amerikanska kedjan Whole Foods butiker behöver du inte lusläsa etiketter på jakt efter konstgjorda tillsatser.

Hela deras affärsidé är att mat ska vara så naturlig som möjligt. De har mängder av ekologiska varor men lika mycket konventionella.

Men du hittar inga konserveringsmedel, inga konstgjorda smakämnen, inga färgämnen, inga sötningsmedel och ingen konstgjord glutamat i en endaste vara.

Så fort du kliver in i affären så vet du vad som gäller.

Och om du plötsligt blir osäker på om det verkligen är etiskt att köpa tigerräkorna så finns det förstås en skylt intill som beskriver varför de här skaldjuren faktiskt är helt okej att köpa.

Och när det går runt i huvudet av hälsobudskap så finns en vänlig liten skylt intill laxen som påminner dig om omega-3.

Det kan låta fruktansvärt storebrorsaktigt, men så är det inte. De små skyltarna finns där för den som vill, men inga pekpinnar som petar en i ögat.

Det är hela den här hjälpsamheten som jag gillar mest med Whole Food.

I stället för att lämna kunden åt sitt öde att själv försöka navigera i ett nästan sinnessjukt stort sortiment, så tar butiken hand om sina kunder. Hjälper till som den verkligt servile expedit som man kan stöta på i svindyra klädbutiker.

I Sverige känns de flesta livsmedelsaffärer tyvärr som den snorkigaste av alla snorkfröknar. Ingen vilja att hjälpa till alls.

Coop har tagit ett litet, litet myrsteg framåt genom att bestämma att de inte ska använda sukralos i sina egna märkesvaror.

Men det faller ju rätt platt när inte en enda människa känner till det.