Ryanair backar – och betalar tillbaka

Publicerad 2013-08-29

78-åriga Beryl Parsons dog för lång tid före sin efterlängtade resa med Ryanair, som därför vägrade betala tillbaka pengarna för hennes flygbiljett.

Men nu har bolaget bett hennes son om ursäkt för sitt agerande – och betalat tillbaka hela summan för biljetten.

Möjligen var det hotet från sonen Doug Parsons om att skicka urnan med mammans aska med flyget, och dessutom filma det hela och lägga upp på Youtube, som fick Ryanair att ändra sig.

För när Beryl Parsons dött var beskedet glasklart: då hon inte avlidit inom 28 dagar före avresan skulle bolaget inte betala tillbaka ett enda pund för den outnyttjade flygbiljetten.

”Det är fantastiskt”

Men nu har Doug Parsons inte bara fått tillbaka pengarna (230 pund, cirka 2300 kronor) för mammans flygbiljett.

Caroline Green, chef för Ryanairs kundtjänst, har dessutom i ett brev till Doug Parsons bett om ursäkt för bolagets agerande, som hon kallar "olämpligt och felaktigt".

Och Doug Parsons är nöjd.

– Det handlade ju inte om pengarna, utan om principen, säger han till HuffPost UK.

– Jag tycker det är fantastiskt att de har ändrat sig.