Två av tre resesajter underkända i granskning

Uppdaterad 2017-11-01 | Publicerad 2017-04-18

Två av tre resejämförelsesajter får kritik i stor EU-granskning.

Allt fler bokar hotell och flygresor via nätet.
Men nättjänsterna är ofta vilseledande.
Var tredje sajt visar inte rätt pris.
Var femte sajt har erbjudanden som inte existerar.
Det visar en granskning av 352 jämförelsesajter som EU:s konsumentmyndigheter genomfört.

Svenska Konsumentverket ingick i den stora granskningen och studerade tio sajter som företrädesvis vänder sig till svenska resenärer.

– Jag upptäckte att det är oklart hur rankningen av sökresultat på resesajterna faktiskt tas fram. Om rankningen sker utifrån vad som är mest ”populärt” eller ”bäst” vill man som konsument verkligen veta att det är en riktig bedömning av kvaliteten. Nu är det på många ställen väldigt oklart hur bedömningen går till, säger Sanna Jonasson, jurist på Konsumentverket.

28 olika länder

Motsvarigheten till svenska Konsumentverket, från 26 EU-länder, Norge och Island deltog i den gemensamma granskningen. Sammanlagt skärskådades 352 sajter, inom rese- och semesterbranschen. Man fann att priserna inte var tillförlitliga på 235 av webbplatserna – eller på två tredjedelar. Webbtjänster där utbud och pris för hotellrum, flyg-, tåg- och båtbiljetter samt hyrbilar jämförs.

I takt med att fler resenärer bokar sina resor och hotellövernattningar på egen hand via nätet växer också utbudet av jämförelsetjänster.

– Många konsumenter använder sidorna för att hitta de bästa resorna. I slutänden påverkar valet hur man spendera sina pengar. Då är det viktigt med tydlig information. Om företag betalar för att hamna högt när man söker på sajten ska det framgå, fortsätter Sanna Jonasson.

Stämmer företag?

Vad ska jag som konsument tänka på?

– För det första är det bra att vara medveten om att problemet finns. Våga sedan också vara sunt kritisk till informationen. Lita inte automatisk på allt som står. Är du osäker – jämför med andra sajter. Och är någonting direkt vilseledande kan du göra en anmälan till oss på Konsumentverket, säger Sanna Johansson.

Nu följer myndigheterna upp resultatet. Konsumentverket har redan kontaktat företag med brister på sina sajter. Processen ser lite olika ut i de medverkande länderna, men i Sverige får företaget först en chans att rätta sig frivilligt. Om det inte sker kan Konsumentverket överväga rättsliga åtgärder, som att stämma företaget.

– Men de flesta företagen korrigerar innehållet, säger Sanna Jonasson.

Följ ämnen i artikeln