– Ryanair kostade oss 40 000 kronor

Publicerad 2013-11-12

Flygbolaget nekade dem gå ombord planet i London

Höstlovet i London var lyckat för (fr vänster) Jesper Jenefjärd, Oscar Wallgren, Anna Jenefjärd Sylvendahl, Jessica Wallgren, Emma Wallgren, Anton Sylvendahl och de andra. Men hemresan blev en mardröm.

Kaoset som mötte de två svenska familjerna på Stansted-flygplatsen var totalt: Ryanairs datorer var ur funktion och incheckningen gjordes manuellt.

Väl vid gaten släpptes de inte ombord på planet. Ryanairs enda erbjudande: nya flygbiljetter hem – tre dagar senare.

– Vi tvingades köpa andra biljetter, det kostade oss nästan 20 000 kronor per familj, säger Anna Jenefjärd Sylvendahl.

Höstlovsresan till London för de två familjerna från Nacka, fyra vuxna och fyra barn, hade varit lyckad. Nu skulle de hem och ladda om inför jobb och skola igen.

Lördag morgon klockan 03.45 anlände de till Stansted-flygplatsen i London, 2,5 timme innan Ryanair-planet till Stockholm Skavsta skulle lyfta.

– Det märktes med en gång att något var fel, folk stod inte i kö utan det stod hundratals människor i helt oorganiserade grupper, säger Anna Jenefjärd Sylvendahl. På skärmarna fanns ingen information alls, och det stod ingenting över incheckningsdiskarna, så ingen visste vart de skulle ta vägen.

Gaten stängdes

All incheckning, visade det sig, gjordes manuellt med papper och penna. Inga datorer fungerade.

Timmar senare var familjerna äntligen på väg till gaten – bara för att mötas av beskedet att den var stängd.

”Våra plan går på utsatt tid”, meddelade gatepersonalen passagerarna – som sedan ändå tvingades vänta medan man letade fram deras incheckade bagage som redan lastats ombord på planet.

– Vi trodde aldrig att planet skulle åka utan att se till att alla passagerare som köpt biljetter var ombord, säger Anna. Det var ju Ryanairs system som inte fungerade, och som orsakade hela problemet.

Men planet lyfte utan att ett 30-tal passagerare hunnit ombord. Ett läge där alla naturligtvis förväntade sig all tänkbar hjälp från flygbolaget som strandsatt dem.

Den hjälpen uteblev helt.

Nya biljetter tre dagar senare

– Vi köade över en timme till Ryanairs informationsdisk, bara för att få veta att det enda de kunde göra var att boka oss på ett flyg på tisdag! Tre dagar senare!

Anna Jenefjärd Sylvendahl är arg, riktig, riktigt arg.

– Dessutom så erkände personalen vid disken att det var Ryanair som var ansvariga. Men när vi frågade om de tänkte hjälpa oss på något sätt med hotell eller annat på grund av förseningen, fick vi till svar att "Nej, vi behöver inte göra det".

Att stanna tre extra dygn i London var av många skäl helt uteslutet för de två familjerna – hemma väntade ju jobb och skola, att ett av barnen har Asperger (ett autismliknande syndrom) gjorde det extra viktigt att snabbt styra upp situationen.

21 timmars hemresa

– Vi lyckades så småningom köpa biljetter hem med Norwegian samma kväll, det kostade oss sammanlagt närmare 40 000 kronor, säger Anna Jenefjärd Sylvendahl.

I slutänden tog resan hem från London 21 timmar, bland annat med tågresor för att byta flygplats och väl hemma för att trassla sig från Arlanda till Skavsta flygplats där bilarna parkerats på utresan.

”Vänd er till kundtjänst”

Från Ryanairs sida ber man visserligen om ursäkt om deras planerade datorunderhåll – för planerat var det – orsakat några olägenheter men vill i övrigt inte alls kommentera händelsen. Förutom att – i ett mejl till Aftonbladet – påpeka att de flesta passagerare (160 av dem) faktiskt kom med planet till Skavsta utan problem. Och den som vill klaga, ombeds göra så till deras kundtjänst.

– Vi kommer förstås att kräva Ryanair på alla extra kostnader – det var ju helt och hållet deras fel, säger Anna Jenefjärd Sylvendahl. Vi gjorde ju allt rätt.

Frågan är nu vad den charmoffensiv som Ryanairs vd Michael O´Leary inledde för några veckor sedan är värd? Möjligen har den resulterat i att man inte längre straffar passagerare med hiskeliga avgifter för att man råkat trycka fel på en tangent när man bokat sin biljett – men längre än så verkar den inte ha nått.

Följ ämnen i artikeln