Norwegians superplan gick sönder – igen

Publicerad 2013-09-16

70 passagerare tvingades stanna kvar i New York

Norwegians Boeing 787 Dreamliner har återigen drabbats av teknikproblem.

70 passagerare på väg från New York till Oslo nekades därför gå ombord på flygplanet i går kväll.

– Nu är vi äntligen på ett hotell, men det har varit kaos, säger Andreas Sjunnesson, en av de drabbade resenärerna.

Tillsammans med Sebastian Landström och Nicko Clarke skulle Andreas Sjunnesson igår kväll (21.30 lokal tid) ha flugit från New York till Oslo med Norwegians Boeing Dreamliner.

Men på flygplatsen möttes de först av beskedet att flyget var försenat på grund av tekniska problem.

– Sedan dröjde det, och dröjde, och dröjde, säger Andreas Sjunnesson. Sedan kom meddelande om att de ville ha 70 frivilliga som skulle stanna kvar i New York mot en ersättning på maximalt 1300 amerikanska dollar och hotell.

Alla väskorna blev också kvar

Andreas och hans kamrater nappade på erbjudandet, och efter ytterligare dröjsmål och väntan kunde de framåt fyratiden på morgonen lokal tid kliva ombord en buss på väg till ett hotell.

Planet de skulle ha flugit med kunde, kraftigt försenat, till slut komma iväg mot Oslo.

Kvar i New York blev dock inte bara 70 av 290 passagerare, bagaget för samtliga passagerare lastades också av.

– Planet fick ett problem med hyraulikpumpen, vilket gjorde att planet fick begränsningar med vikten, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson, informationschef på Norwegian.

- Vi beklagar verkligen det här, det är frustrerande och väldigt tråkigt att det händer igen.

Kan tvingas hyra in plan igen

På ett hotell nära flygplatsen JFK i New York sover nu Andreas Sjunnesson och hans kamrater äntligen, men hoppades att de skulle kunna få besked när de vaknade om när de ska kunna resa hem.

Men hur det ska gå till vet Norwegian ännu inte.

– Vi försöker boka om till andra flyg om det går, men blir det stora förseningar får vi hyra in Hi Fly igen, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson.

Den senaste tiden har de två flygplan av modell Boeing 787 Dreamliner som hittills levererats till Norwegian drabbats av flera problem, och en del passagerare har blivit två-tre dygn försenade.

Norwegian har ännu inte fört fram några specifika kompensationskrav till Boeing.

– Men vi förväntar oss att de ska ta sitt fulla ansvar, det är ju de som byggt planen, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson.

Följ ämnen i artikeln