Guide/Cykla genom Afrika

Uppdaterad 2018-07-13 | Publicerad 2002-07-23

Därför cykla: Närvarokänslan. Att bli en del av det landskap man rör sig genom i stället för att bara titta på det.

Bästa tid: Södra Afrikas vinterhalvår (maj-oktober) är idealiskt, inte för varmt och det är den torra delen av året. Undvik november-mars. Då regnar det mycket och många vägar blir oframkomliga.

Funkar mobilen? Ja, överraskande bra täckning, speciellt i Sydafrika och Botswana. Kontantabonnemang är utbrett. Internet finns alltid i större städer, dock ofta dyrt trots dåliga uppkopplingar.

Budget: Räkna med 100-150 kr om dagen i snitt, då klarar man sig bra. Flyg från Stockholm till Kapstaden cirka 7 000 kronor. (Billigast att köpa tur och retur.) Flyg från Nairobi till Casablanca från 6 000 kronor.

Visum

Med svenskt pass är viseringar vid gränsen i regel inga problem. Detta kan dock förändras av rådande politiskt klimat. Kolla med UD före avresan och med ambassader och konsulat under resans gång.

www.ud.se/konsularinfo/

reserad.htm

Vaccinationer

Obligatoriskt är gula febern, hepatit A och malariaprofylax. Dessutom rekommenderas hepatit B, epidemisk hjärnhinneinflammation, tyfus och ev tbc. Kolla också ditt grundskydd (stelkramp, difteri och polio).

Språk

I de flesta länder i södra Afrika är engelska ett av de officiella språken. För Östafrika är det bra att kunna några fraser på swahili, ett mycket lättlärt språk.

I Marocko gäller främst franska och arabiska.

Bo

Spartanska guesthouse finns i praktiskt taget varje by. Dyrast i Sydafrika och Botswana 100-200 kr natten, annars cirka 25 kr. Bevakade campingplatser finns här och var, cirka 40 kr i Sydafrika/Botswana, annars 25-50 kr.

Äta

Måltid på enkel restaurang i Sydafrika/Botswana 10-100 kr, i övriga Afrika: 10-20 kr.

Att ta med

Mountainbike

Cykelväskor, Ortliebs slitstarka, vattentäta väskor kan rekommenderas.

Trippmätare eftersom skyltningen ofta är opålitlig eller obefintlig.

Kartor, Michelin har de bästa.

Välutrustad första-hjälpen-väska med kanyler.

Babypuder och sämskskinnsbyxa, som kan göra skillnaden mellan en lyckad cykelsemester och en ändlös, smärtsam upplevelse.

Vaccinationsintyg.

Campingutrustning, gärna tält med avtagbart ytterskikt för varma nätter.

Cykel på buss, tåg och flyg

Inga problem att ta cykeln på flyget (i det här fallet British Airways). Helst vill bolagen att man packar ner cykeln i väska eller kartong, men det räcker i praktiken med att vrida styret 90 grader och ta bort pedalerna.

Max tillåtna vikten för incheckat bagage (20-23 kg) överskrids lätt, men i allmänhet är incheckningspersonal generös; mitt bagage inklusive cykel vägde närmare 35 kilo, men jag behövde aldrig betala övervikt.

På tåg och buss om plats finnes. SJ tillåter ej cyklar (utom på vissa sträckor i sommar).

Reparationer/reservdelar

Tag med det nödvändigaste, som tuber, kedja, ekerspännare och nödeker. Tala med en cykelaffär före avresan, så att de kan buda ut reservdelar till dig om något stort skulle krascha.

Tjocka innertuber med "slime" är nästan ett måste. Från ett frustrerande snitt på en punktering var femte mil de första 75 milen hade jag en punktering var 170:e mil efter att jag i Kimberley, Sydafrika, bytte till sådana.

Kortare rutter

Sträckan från Malawis huvudstad Lilongwe till Dar es Salaam kan klaras av på några veckor. Den är 120 mil. Marocko, med sitt storslagna, torra landskap och sin historiska arkitektur, är också tacksamt att upptäcka från cykelsadeln.

Följ ämnen i artikeln