Ryanairs utskällde vd: ”Jag är omtyckt”

Uppdaterad 2013-04-12 | Publicerad 2013-01-20

OSLO. En kallhamrad affärsman.

Eller ”en figur som gillar att leka clown”.

Michael O’Leary driver Europas största lågprisflygbolag – och poserar gärna på bild med halvnakna flygvärdinnor. Iklädd badbyxor.

– All pr är bra pr. Jag skiter i vilket så länge vi tjänar pengar, säger han.

Privatflyg? Är du helt galen eller? Michael O’Leary spärrar upp ögonen.

– Jag är ingen snobbig SAS-direktör. Jag behöver inget privatflygplan, jag flyger med Ryanair.

Lågprisjättens vd, nyligen influgen från Dublin, är i Oslo för att presentera förra årets norska resultat och framtidsplaner för media. Han rabblar siffror och prognoser med entonig stämma. Dricker kaffe i små klunkar, svart och blaskigt.

Om ett par timmar ska han flyga vidare till Sverige, därefter Danmark och sedan till Italien.

Så kryper det fram:

– Ja, alltså, vi hade 40 tomma kärror som bara stod tomma på flygplatsen i Dublin. Så jag kunde ta en av dem nu.

Hur ser du på flygbranschens framtid?

– Hur det blir i Sverige och Norden beror ju väldigt mycket på hur det går för SAS. De gör ett bra jobb med långresorna, men i Europa är jag tveksam till om folk är villiga att betala så dyra biljetter för så korta resor. Antagligen köps de upp av någon riktigt stor jätte, typ Lufthansa.

Och för Ryanair?

– Vi kommer att växa, framför allt på den svenska inrikesmarknaden, med fler flyglinjer och tätare turer. Inom fem år har vi ökat från tre till fem miljoner passagerare per år och har en ny flygbas, precis som Skavsta, i norra Sverige. Om tio år tror jag att flygbiljetterna är gratis och vi tjänar pengar på andra sätt. Jag kan tänka mig en modell som liknar kasinon i Las Vegas. Man kan bo billigt, men gör av med pengar på annat.

Så man ska spela medan man flyger?

– Ja, exempelvis. Man får flyga gratis mot att man spelar eller köper något för en viss summa.

Hotas av miljonböter

I veckan anklagade SAS er för att medvetet fuska och ange för låga startvikter, något som kan leda till miljonböter. Vad är din kommentar?

– Löjligt! Det är inte ens möjligt. Vi följer Boeings system och vikterna kontrolleras av irländska myndigheter. Jag fattar inte varför de då har anmält oss till de skandinaviska luftfartsmyndigheterna. Dessutom vore det osäkert att flyga så, ingen pilot skulle gå med på det. Det var ett märkligt utspel av SAS, men de försöker väl distrahera folk från sina egna problem. Det är bara pinsamt.

Hur träffade du din fru?

– Eh... det vill jag inte prata om. Jag säger ingenting om mitt privatliv.

Du jobbar 50 gånger mer och hårdare än din personal, har du sagt. Hur går familjelivet med fyra småbarn ihop?

– Min fru jobbade på bank när vi träffades, men nu är hon hemma med barnen på heltid. Jag älskar att jobba, och ingen pappa vill ju vara hemmapappa egentligen. Jag tror dessutom att kvinnor, generellt, är bättre på att vara föräldrar än män. De har bättre gener för sånt. Om jag måste välja mellan jobbet och barnen så väljer jag jobbet före dem.

Det låter ju väldigt gammalmodigt.

– Ja, men jag är ju gammal. Jag är 51 år och älskar mitt jobb.

Hur hamnade du i flygbranschen?

– Jag tog ett jobb ingen annan ville ha. Det var i slutet av 80-talet och Ryanair gick extremt dåligt. Vi förlorade två tre miljoner euro varje år, men jag hade jobbat för pappan i ägarfamiljen tidigare och tänkte vafan, jag gör det.

Varför?

– Jag var väl dum. Man måste vara dum för att jobba i flygbranschen, det är ju en rätt fånig bransch som förlorar så mycket pengar så lätt. Bra människor jobbar på banker och advokat- byråer.

Dina föräldrar och syskon är bönder, varför gick du inte i deras spår?

– För att jag älskar att tjäna pengar. Det gör man inte om man är bonde.

Du kommer ständigt med nya utspel om flygvärdinnor som måste gå ner i vikt, att ni ska ta bort toaletter på flygplanen och ståplatser i kabinen – men det blir inget av någonting. Är det bara pr?

– Vi får extremt mycket kritik överallt och hela tiden. Men all pr är bra pr, jag skiter i vilket så länge vi tjänar pengar. Varje gång det publiceras en negativ artikel om oss ökar antalet bokningar. Jag tror ju på de här idéerna, men det behöver inte betyda att de blir verklighet. Så, ja, i viss mån är det väl det.

Hur långt kan du gå?

– Jag vet inte, men man kan alltid gå längre.

Du kallade nyligen en resenär som klagat för idiot, var det också ett pr-trick?

– Alltså, hon var ju en idiot! Hon hade glömt att skriva ut sina boardingkort, fick betala en straffavgift enligt våra regler – och krävde sedan att få tillbaka pengar. Det är idiotiskt. Jag säger bara vad jag tycker.

Det här med att du poserar tillsammans med halvnakna flygvärdinnor?

– Ja, det har sparat oss mycket pengar i marknadsföringsbudgeten.

Är det din roll som vd?

– Så länge man inte bryr sig om sitt rykte eller värdighet så spelar det ju ingen roll. Och jag struntar blankt i mitt eget rykte. De kallar mig sexist och allt möjligt. Men när det gäller företagets anseende verkar det ändå inte påverkas av våra kampanjer. Folk köper biljetter ändå.

Vad säger din familj?

– De får väl bara hantera det, antar jag. Min fru är väldigt diplomatisk. Samtidigt är det ju inte jag, som person, som står för allt detta. Det är en figur som leker clown.

Är det viktigt att vara omtyckt?

– Jag är ju väldigt omtyckt, tycker jag själv, och jag hycklar aldrig. Man får det man betalar för. Det är som att handla på Lidl. Det är inte direkt någon som hälsar välkommen och presenterar varorna på ett fint sätt. Men det är billigt.

Du jobbar extremt mycket, tar du några droger?

– Nej, jag är en enkel tråkig ekonom som varken tar kokain eller dricker särskilt mycket alkohol.

Ryanair kritiseras ofta för sina usla arbets- villkor. Vill du att dina egna barn ska jobba för företaget i framtiden?

– Nej, absolut inte. Jag vill inte att de ska jobba i samma bransch som jag. De skulle bara jämföras med mig. Men just nu vill den äldsta bli fotbollsproffs och de andra tror att tomten alltid ska ge dem allt de behöver.

Det här är Michael O’Leary

Ryanairchefen Michael O´Leary vill utmana Norwegian och SAS på deras hemmaplaner.

Ålder: 51 år.

Bor: På bondgård i Mullingar, Irland.

Yrke: Vd på Ryanair.

Familj: Fru Anita och barnen Matt, 7, Luke, 5, Tianna, 3, och Zach, 2.

Inkomst: 1,2 miljoner euro 2012.

Aktuell: Presenterade nyligen nya flyglinjer med Ryanair från Jönköping, Kalmar och Ängelholm-Helsingborg.

Följ ämnen i artikeln