Boka hotell på rätt sajt - spara tusenlappar

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-05-16

Priset för samma hotell kan skilja upp till 3 500 kronor mellan bolagen

Du kan spara massor av pengar på att boka ditt hotellrum på nätet.

Men läs villkoren - annars kan det bli en dyr affär.

Om du använder rätt sajt när du bokar hotell kanske du till och med får råd att bo som en kung.

Aftonbladet Resa testade att boka samma hotell på fem olika bokningssajter. Det visade sig att det skiljer så mycket som 3780 kronor mellan de olika nätföretagen för en vecka i London.

Men det gäller att tänka sig för, annars kan det sluta som det gjorde för oss - pengarna drogs från vårt konto trots att vi hade avbokat hotellet.

I vårt fall fick vi efter mycket letande kontakt med företaget bakom sajten och de rättade till felet, men det tog både tid och tålamod.

Rådgivningsbyrån Konsument Europa får sällan in klagomål när det gäller hotellbokning på nätet, vilket tyder på att det oftast fungerar bra. Men det lönar sig att gå igenom den här checklistan innan du slår till:

Kontaktuppgifter. Är företaget seriöst? Ta reda på fakta. Är företagets namn, gatuadress, e-postadress, telefonnummer samt det land där företaget finns utsatta på webbplatsen? Om inte - leta efter ett annat företag.

Kundservice. Kontrollera att det finns en fungerande hantering för frågor och klagomål. Seriösa företag har en kundservice som är lätt att få kontakt med och lämnar tydlig information om det.

Betalning. Lämna inte ut kortnumret för andra ändamål än köp. Skicka inte heller kortnumret via e-post.

Kom ihåg att du själv måste kontrollera dina kontoutdrag. Skulle du råka ut för att någon använder ditt kontonummer, ska du omedelbart kontakta din kortutgivare.

Att använda ett kreditkort i stället för ett betalkort ger en extra trygghet, då du kan kontrollera fakturan innan du betalar.

Betalar du med kreditkort, kan du vid en eventuell reklamation välja att reklamera antingen till företaget eller till kortutgivaren.

Skriv ut och spara. Innan du skickar iväg beställningen - skriv ut och spara den tillsammans med den bekräftelse som företaget är skyldig att skicka dig. Spara även all eventuell e-post från företaget.

Ingen ångerrätt. Till skillnad från vid handel med varor finns det inte någon lagstadgad ångerrätt vid bokning av hotellrum eller semesterlägenheter.

Läs villkoren... Ofta finns det allmänna villkor på förmedlarens webbsida, där det står vilket ansvar uthyraren har. Läs dem!

Finns det inga avtalsvillkor på webbsidan bör du begära att få dem.

...och reglerna. Kontrollera avbeställningsreglerna så att du vet vad som gäller om du måste avboka.

Kolla om det finns möjlighet att teckna ett separat avbeställningsskydd som gäller vid avbokning på grund av akut sjukdom.

Klaga på plats. Är du missnöjd med hotellrummet, klaga omgående på plats! Väntar du tills du har kommit hem är det oftast för sent.

Gå vidare. Om du klagar men ändå inte får rättelse, alltså hamnar i en tvist, kan du vända dig till Konsument Europa, som hjälper dig att gå vidare.

www.konsumenteuropa.se

Åsa Erlandson, Bo Svernström

Följ ämnen i artikeln