Namnet Borg - hela imperiet

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-07-10

Familjeföretaget slussar ut 15 miljoner om året - till okänd adress

I tio år var Björn Borg oslagbar på tennisbanan.

De exceptionella framgångarna – med fem Wimbledonsegrar i rad som främsta merit – har givit honom en enorm status över hela världen.

När tenniskarriären var över startade Borg en ny – som affärsman i modebranschen. Efter bara några år kraschade satsningen och Borg förlorade flera miljoner.

I dag för han en mer tillbakadragen roll.

Sportbladet kommer att

under tre dagar granska Björn

Borgs affärer.

I dag reder vi ut hur det välmående modeföretaget Björn Borg WBM är uppbyggt.

Vi har även besökt kalsongfabriken i den kinesiska byn Da Nagn.

Slutligen handlar det om varumärket Björn Borg – och framför allt – vad som kommer att hända med det i

framtiden.

Tennisstjärnan Björn Borg blev affärsimperiet Björn Borg.

1989 kraschade det - men pengarna fortsätter att rulla in.

Bara förra året gav namnet cirka 15 miljoner kronor i licenspengar.

Sportbladet har kartlagt den smarta konstruktionen bakom Björn Borgs affärer.

Sedan Björn Borgs affärsimperium kraschade har tennisstjärnan valt en undanskymd roll i affärslivet. Numera är det företaget Björn Borg Worldwide Brand Management (WBM) som ansvarar för produkter som bär tennislegendarens namn. Dess vd, Anders Arnborger, har arbetat med Borg sedan mitten av 80-talet.

Fast Björn Borg WBM äger inte rätten till namnet Björn Borg. Det gör det holländska företaget Fabulous Licensing BV. Rune och Margaretha Borg kontrollerar företaget tillsammans med den holländske advokaten Van Ginkel.

Ensamrätt på namnet

För att få använda det värdefulla namnet har Björn Borg WBM tecknat ett avtal med bolaget. Avtalet ger dem ensamrätt till namnet.

Det innebär också att företaget inte får syssla med någonting annat än att tillverka, marknadsföra och sälja Björn Borg-varor.

För detta betalar Björn Borg WBM ut royaltyn till Fabulous Licensing.

Det holländska bolaget får en viss procent av koncernens totala omsättning. Procentsatsen vill Anders Arnborger inte avslöja.

- Jag kan säga så här: För att trycka Musse Pigg på en t-shirt får du kanske betala 10 procent till Disney, medan en Jockeykalsong ligger på 3,5 procent. Det ligger däromkring och är lite beroende på vad man får, säger Arnborger.

Avtal fram till 2020

Ni betalar mellan 10-20 miljoner om året alltså?

- Det är nog närmare den undre nivån då för att ge dig ett bra tips, säger han.

En granskning av Fabulous senaste årsredovisning visar att företaget omsatte 16,8 miljoner förra året. Deras verksamhet går enbart ut på att hyra ut namnet Björn Borg.

Avtalet sträcker sig fram till år 2020. Varför?

- Normalt sett är sådana här avtal på tre år, men vi ville vara säkra på att få tillbaka lite kulor på det som vi satsat i blod, svett och tårar, säger han.

Oavsett hur Björn Borg WBM sköter sina affärer är Fabulous garanterat en viss minimiersättning. Även om försäljningen skulle upphöra helt får han minst någon miljon om året fram till 2020.

- Hans varumärke har redan levererat mer i intäkter än vad han spelade in under hela sin karriär, säger Arnborger.

Både Björn Borg och Anders Arnborger har tidigare hävdat att familjen Borg inte har några som helst ekonomiska intressen i Björn Borg WBM.

- De äger ingenting, de har inga styrelseplatser och de har ingen operativ funktion, säger Arnborger till Sportbladet.

Borg på besök varje år

Senare vid en längre intervju framträder en annan bild. I licensavtalet finns en klausul som ger familjen Borg rätt att fyra gånger per år besöka WBM för att informera sig om vad som händer.

Vanligen är det föräldrarna Rune och Margaretha som kommer, men även Björn ser till att hålla sig uppdaterad.

- Ja, vi har tät kontakt. Han är mycket intresserad av vår verksamhet, säger Arnborger.

Med tanke på att ersättningen till Fabulous Licensing är direkt styrd av WBM:s omsättning är det inte konstigt att de vill veta hur det går.

- Det finns självklart stora skattemässiga fördelar med att ha bolaget i Holland, säger Carl Torfinn, som är jurist på AWA Patent och har upprättat liknande licensavtal med andra idrottsmän.

- Dessutom är insynen där väldigt begränsad jämfört med svenska förhållanden, säger han.

93 procent direkt vidare

Fabulous Licensing är ett så kallat brevlådeföretag. De har inga egna lokaler och ingen personal. Den person som vi har fått prata med är uthyrd till företaget för administrativa sysslor. Han vill inte svara på några frågor, trots att han fått se dem i förväg.

- Jag har stränga order att inte berätta något om "Mr B:s" anknytning till företaget, säger han.

Fabulous senaste årsredovisningar visar att 93 procent av royaltypengarna direkt slussas vidare.

Var pengarna tar vägen vill ingen tala om.

Björn Borg och hans föräldrar har haft möjlighet att kommentera Sportbladets uppgifter, men valt att avstå.

Segrare i Wimbledon fem gånger

Sportbladet synar företagen som är kopplade till varumärket

Isak Krantz, Tom Sahipakka

Följ ämnen i artikeln