Svenska tv-kriget om PL-stjärnorna
Publicerad 2015-07-10
Först OS – nu vill Discovery sno åt sig fler rättigheter
Den lockar miljontals tittare varje år.
Nu slåss tre svenska mediejättar om rättigheterna till världens mest populära liga.
– Premier League är en fantastisk liga, säger Dan Panas, presschef på Discovery Networks Sweden.
RANKNING: Bästa kommentatorerna och experterna
Fram till 2010 kunde C Mores tittare njuta av Premier League i sina tv-apparater. Sedan klev Viasat – som ägs av MTG – in och köpte upp rättigheterna. En affär som enligt uppgift gick loss på runt 140 miljoner euro, alltså cirka 1,5 miljarder kronor.
Nu kan det bli ett nytt maktskifte.
Discovery sugna
Viasats rättigheter löper ut efter nästa säsong och enligt Sportbladets uppgifter är storsatsande Discovery Networks Sweden angeläget om att blåsa sina konkurrenter på den eftertraktade ligan, vars rättigheter nu stigit till en bra bit över två miljarder kronor.
– Vi räknar på alla intressanta rättigheter. Och Premier League är en fantastisk liga, säger Dan Panas, presschef på Discovery Networks Sweden.
Kan du avslöja om ni tittar på just den rättigheten?
– Vi räknar på alla intressanta rättigheter. Mer än så kan jag inte kommentera.
Du kan inte säga om ni är sugna på Premier League?
– Som sagt, jag kan inte kommentera mer än så, säger Dan Panas.
Satsar rejält
2013 köpte mediejätten Discovery SBS nordiska kanaler – en jätteaffär på drygt 10 miljarder kronor, enligt Sportbladets uppgifter, och ett stort förvärv inom nordisk tv.
Och som en av världens vinstrikaste mediekoncerner har Discovery Networks Sweden (tidigare SBS Discovery) satsat rejält.
Inte nog med att man värvat profiler som Karin Frick, Niklas Jarelind och Hasse Backe, man har även lag beslag på flera attraktiva rättigheter såsom Europa League och EM-kvalet i fotboll.
”Väldigt populär”
Nu rustar man alltså, enligt Sportbladets källor, för nästa steg: Premier League.
Men även C More och Viasat finns med i miljardjakten.
Viasat/MTG – som ägt rättigheterna sedan 2010 – ser värdet i att behålla sin guldklimp.
– Ligan är väldigt populär i Sverige, våra tittare har verkligen uppskattat den och det är klart att Premier League är en liga vi gillar att arbeta med. Men kommande förhandlingar är inget jag uttalar mig om. Det är en policy jag har och den står jag fast vid oavsett vilken rättighet det nu må gälla, säger Viasats sportchef Per Nunstedt.
”Väl försedda”
Även Manfred Aronsson, vd på C More, är förtegen vad gäller jakten på Premier League-rättigheterna.
– För det första har vi bra täckning vad gäller rättigheter i form av SHL, allsvenskan och numer även golf och hockeyallsvenskan. Vi är väl försedda fram till 2019 och längre fram. Men om det nu skulle vara så att vi är intresserat av Premier League, så skulle jag ändå aldrig kommentera det, säger han.
RANKNING: Bästa kommentatorerna och experterna
De kan ge sig in i kampen om Premier League
Discovery Networks Sweden
I samma veva som Discovery köpte upp SBS nordiska kanaler kom den stora nedgången för linjär tv. Men den här mediekoncernen har stora resurser och har insett värdet i att sitta på attraktiva rättigheter. Har redan klivit in och tagit över EM-kvalet och vill nu, enligt Sportbladets uppgifter, säkra rättigheterna till Premier League.
C More
Har nyligen tagit över rättigheterna för hockeyallsvenskan och dessutom förvärvat exklusiva rättigheter till golfens PGA-tour. Får betraktas som en ”underdog” i miljardjakten på Premier League-rättigheterna, men lär knappast bara se på som åskådare.
Viasat
Har ägt rättigheterna sedan säsongen 2010/11 och kombinationen Premier League och Champions League har sedan dess varit väldigt viktig för kanalen.
Det lär vara en ödesfråga – lika stor som när C More en gång förlorade Premier League – att behålla rättigheterna när de nu kommer ut på marknaden. Men det kommer att kosta – rejält…
Uppstickaren
Nyligen klev British Telecom in och köpte en del av rättigheterna till Premier League i England för hisnande 65 miljarder kronor. Det är förstås en högoddsare att något svenskt telebolag ska slå till med en liknande bomb. Men kanske, kanske, att ett företag likt TeliaSonera – som nyligen storsatsade via ett jätteavtal med Spotify – sitter och klurar på en lösning.
Företaget är dock inne i en ”tyst period” då man har en kvartalsrapport nästa vecka. Därför har Sportbladet inte kunnat få någon kommentar vad gäller det eventuella intresset för Premier League-rättigheterna.