Larmet: Kan bli utan snöröjning

Uppdaterad 2017-10-28 | Publicerad 2017-10-27

Småvägar kan bli utan snöröjning. På Trafikverket är man medvetna om problemet som uppstår när kraven skärps.

Flera byar i Västerbotten och Norrbotten kan bli ­utan snöröjning i vinter.
När Trafikverket skärper kraven på plogbilarnas punktlighet väljer ­entreprenörer bort ­småvägar.
- Vi har en äldre dam som behöver hemtjänst tre gånger om dagen. Vad ska hon göra då? säger Roger Edlund i Robertsfors kommun till Sveriges Radio.

I vinter skärper Trafikverket kontrollerna av plogbilarnas punktlighet på det allmänna vägnätet, rapporterar Sveriges ­Radio.
De plogbilar som kör för Trafikverket förses med gps-sändare för att det ska gå att kontrollera att tidskraven följs. De som inte håller tiderna riskerar att få betala vite.
För att slippa ­vite väljer flera snöröjare helt bort ­enskilda vägar som tidigare har plogats.
Tidningen Land uppger att fem-tio minuters försening kan kosta drygt 20 000 kronor.

Tuffare kontroller

- Om plogbilen fastnar och blir tio minuter sen så fick inte det samma effekt som i dag med de kostnader det innebär, säger Olle Öberg, driftchef på väg­bolaget Svevia till SR.
Utöver de statliga vägarna har plogbilarna ofta kört på mindre vägar som går genom byar i samma område.
Via de vägföreningar som ansvarar för enskilda vägar har byborna kunnat anlita samma plogbilar som Trafikverket. Den möjligheten försvinner på flera håll i och med de tuffare kontrollerna, skriver SR.

400 vägföreningar

Värst drabbas Västerbottens och Norrbottens län, enligt Trafikverkets utre­dare. Där berörs drygt 400 vägföreningar. 100 av dem får svårt att hitta nya ­lösningar.
- Det bor folk där som måste ta sig till sina jobb, de måste komma in och ut. Vi har en äldre dam som behöver hemtjänst tre gånger om dagen. Vad ska hon ­göra då? Det måste lösas, säger Roger Edlund i Robertsfors kommun till SR.

Kostbart

Att själva anlita plogbilar blir kostbart för vägföreningarna, enligt Stefan Sundbom, som bor utanför ­Robertsfors.
- Det innebär en kostnadsfördyring för alla ­enskilda vägar om vi är tvungna att köra med ­tomma plogbilar som får åka tomma i flera mil för att ploga ett par kilometer, ­säger han till SR.
På Trafikverket är man medvetna om problematiken.
- Det är illa. Vi kan bara konstatera att entreprenörerna klarat av det här i ­alla år, och när vi följer upp vad vi får för våra pengar mer strukturerat så går det tydligen inte längre, säger ­Ulrika Honauer, avdelningschef för vägsystem på Trafikverket till SR.