Mazda mer jeep än Jeep

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2002-03-12

Varje tillverkare med självaktning har minst en stadsjeep och senaste tillskotten i lilla klassen är Mazda Tribute – samt nya Jeep Cherokee.

Mazda har aldrig tidigare byggt en stadsjeep medan Jeep har decenniers erfarenhet. Varumärket har givit namn åt bilklassen.

Bilarna i lilla klassen går sällan i terrängen. Därför klarar de sig bra utan saker som lågväxel. Eller till och med fyrhjulsdrift som i Mazda Tribute i sitt enklaste utförande. Vi valde 3-liters V6-modellen och fyrhjulsdrift för att matcha nya Jeep Cherokee.

Frågan var enkel:

Är Mazda en munsbit för Jeep?

Inte på vägen. Mazda bullrar visserligen mer, men rör sig som en personbil. Mazda slår Jeep i fjädringskomfort, inte i image och utseende.

Utrymmet i Jeep känns lite begränsat. Framstolarna har en skön skålning och känns välgjorda men är korta i sitsen.

Tribute har mer generösa utrymmen både fram och bak. Baksätets dyna är bekvämt högt placerad och även körställningen fram är bra.

Synd bara på den plastiga och intetsägande interiören.

Jeep uppvisar en kvalité vi inte sett tidigare i amerikanska bilar. Värme- och luftkomfort vinner också amerikanen. Liksom motorduellen. Även om Mazdas V6 känns – och låter – lite mer sportig. Båda har automatlådor som fungerar bra.

Jeep kan köras bakhjulsdriven eller med 4WD. Mazda är framhjulsdriven tills framhjulen slirar. Då portioneras kraft även till bakhjulen.

Den som väljer den starkaste Jeep Cherokee får en häftigare bil på alla sätt än den som tar starkaste Mazda Tribute. Men familjen som vill ha en stadsjeep får onekligen betydligt mer sådan för pengarna i Mazda Tribute.

LILLA KLASSEN

Mikael Johnsson

Följ ämnen i artikeln