De är Östersjöns mest pålitliga kryssningsarrangör

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-07-12

Kryssningaarrangören Tallink Silja har valt att satsa stort på marknadsföring i sociala medier.

Kampanjerna, framförallt på Facebook, har blivit en storsuccé för företaget.

Förutom prestigefyllda reklampris, har de lyckade kampanjerna nu lett till att företaget röstats fram till ”Finlands mest pålitliga kryssningsarrangör” av de finska konsumenterna.

Här är Tallink Siljas Facebookgrupp med över 2600 fans och över 200 foton publicerade av nöjda resenärer.

"Silja Line goes social media" är en reklamkampanj som Silja Line satsat stort på under de senaste åren.

Kampanjen, som har gått ut på att marknadsföra Silja Line i sociala medier, har varit en storsuccé. Framförallt Silja Lines Facebookkampanjer har varit en lyckad satsning med överlägsna marknadsföringsesultat under 2009.

Bäst i Finland

Kampanjen har vunnnit den prestigefyllda tävlingen Kontakti, och fått utmärkelsen Diamond Award. Tävlingen utvärderar hur väl annonsören når kunden med sin reklam. Enligt juryn var Silja lines kampanjer imponerande i sitt effektiva sätt att använda nya media.

Vinnaren av Kontakti–tävlingen går vidare till semifinal i den amerikanska reklamtävlingen Echoo.

Stort förtroende

Att den smarta marknadsföringskampanjen har gett resultat visar en stor undersökning bland finländska konsumenter, gjord av tidningen Reader's Digest, eller Valitut Palat som den heter på finska.

Undersökningen visar att Silja Line är den mest tillförlitliga kryssningsarrangören i Finland under 2008 och 2009 enligt de finländska konsumenterna.

Följ ämnen i artikeln