Botten, Ryanair!

Publicerad 2013-09-20

Kundundersökningen är ingen munter läsning för Ryanairs vd Michael O'Leary.

Ryanair är Storbritanniens sämsta serviceföretag.

Det avslöjas i en stor kundundersökning där de 100 största brittiska varumärkena jämförts.

Ryanair fick bottenbetyg i alla tre kategorierna  – kunskap, personalattityd och handläggande av kundärenden.

Det är konsumentorganisationen Which? som samlat in enkätsvar från 3 331 personer.

Ryanair röstades fram som det allra sämsta varumärket av alla när det gäller service.

Bara 54 procent av flygbolagets kunder var nöjda med vad de fick för pengarna och hur de bemöttes av personalen.

Bara energijätten Npower och telebolaget Talk Talk kom någorlunda i närheten med vardera 59 procent nöjda kunder.

Sämst på alla områden

Allra överst, och med 88 procent nöjda kunder, hamnade kosmetikföretaget Lush som belönades med fem stjärnor i alla tre kategorierna.

Motsvarande för Ryanair när det gäller kunskap, personalattityd och handläggande av kundärenden var två stjärnor på den femstjärniga skalan i alla tre kategorierna.

Richard Dilks är policyrådgivare på Which?. Han säger till Daily Mail:

– Outstanding service får dig att känna dig positiv, värderad och med en känsla av att du vill uppleva samma sak igen.

– Förskräcklig service kan göra dig stressad, frustrerad, arg, och i många fall, med en känsla av att detta vill du aldrig göra om igen.

Bolaget viftar bort kritiken...

Åtta av tio av de 3331 som svarat i undersökningen uppger att vänlig, hjälpsam och kunnig personal som löser problem snabbt är mycket viktigt när det gäller val av företag.

86 procent uppgav också att de är villiga att överge ett företag med dålig service och 40 procent svarade att de är villiga att betala mer till ett företag med bättre kundservice.

En talesman för Ryanair har kommenterat den föga hedrande sistaplatsen bland 100 brittiska varumärken.

”I augusti hade vi mindre än ett klagomål per 1000 passagerare och 99 procent fick svar på sina klagomål inom sju dagar. Vår kundservicestatistik talar för sig själv.”

...men lovar bättring

Men samtidigt lanserar bolaget nu en ny ”var-snäll-strategi”.

– Vi ska ta bort sånt som gör folk förbannade i onödan, sa vd:n Michael O'Leary vid bolagets årsstämma, sedan flera aktieägare framfört klagomål mot att bolagets snorkiga attityd påverkar försäljningen negativt.

Exempel på förbättringar som O'Leary utlovar är en översyn av bolagets webbsida, ett nytt team som ska svara på epost och ett slut på att bötfälla resenärer för att deras handbagage är en eller ett par millimeter för stort.

Följ ämnen i artikeln