Kriget om bakaxeln

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2003-10-20

- påkostad flerlänksaxel ersätter 30 år gamla halvstela

Volkswagen uppfann den mjukstela bakaxeln till första Golfen för 30 år sedan.

Sen dess har den billiga bakaxeln blivit standard på alla mindre

bilar hos alla tillverkare, från Golf-klassen och neråt.

När förra generationen Golf utvecklades för drygt tio år sedan var det självklart att man skulle hålla fast vid den billiga och allmänt accepterade lösningen.

När Ford presenterade sin Focus, ersättaren till Escort, fick Volkswagenfolket en chock: Focus hade en påkostad flerlänkbakaxel. Dyrt, men Focus fick också klassens bästa köregenskaper.

När Golf IV presenterades med sin mjukstela axel blev det ett antiklimax och bilen fick aldrig något riktigt erkännande för sina köregenskaper.

Men nu kommer nästa kapitel i dramat om bakaxeln.

Hos Opel i Rüsselsheim var man fortfarande i somras övertygad om att Volkswagen inte tänkte överge den billiga bakaxeln. När nya Astra konstruerades behöll man därför den mjukstela axeln.

Astra presenterades precis som Golf i Frankfurt i september. Bilen börjar säljas efter nyår.

2100 Golfar tillverkas varje dag

Följ ämnen i artikeln