Saab-jeepen 9-6X stoppas

Uppdaterad 2019-08-06 | Publicerad 2005-10-05

Allt samarbete med Subaru avbryts

Turbulensen runt GM-ägda Saab tycks aldrig ta slut. I dag meddelar General Motors att samarbetet med Subaru avbryts och att den kommande Saab-jeepen 9-6X inte ska byggas.

Sedan drygt ett år säljer Saab modellen 9-2X i USA. Bilen är baserad på Subaru Impreza och en total flopp. För att bli av med redan tillverkade bilar har Saab tvingats dumpa priset så att hela vinsten går förlorad.

Nästa samarbetsprojekt med Subaru skulle bli den sjusitsiga stadsjeepen 9-6X, baserad på nyligen introducerade Subaru Tribeca.

Konceptbil klar förra året

En konceptbil var klar förra året, men formgivningen var inte tillräckligt Saab-betonad och även egenskaperna låg långt bort från traditionella Saab-värden. Att Subaru inte har en dieselmotor var också ett problem.

Tanken var ändå att försöka få bilen klar till nästa år.

I väntan på 9-6X lanserade Saab den Chevrolet-baserade stadsjeepen 9-7X, som om möjligt är ännu mindre Saab-lik.

GM:s produktchef Bob Lutz som drivit Saab till så kallad Badge Engineering, ungefär ”dekaltrimning” på svenska, och ett vanligt fenomen inom amerikanska General Motors, har tvingats lämna ifrån sig en hel del inflytande efter de senaste årens dåliga resultat och nu har alltså GM dragit sig ur Fuji Heavy Industries som äger Subaru.

9-2X läggs ner

Projeket 9-6X är därmed nerlagt. 9-2X ska tillverkas årets ut, kanske en bit in på 2006, men sen läggs även den modellen ner.

Saab får nu vänta ytterligare ett par år på sin första stadsjeep som byggs på en ny fyrhjulsdriven bottenplatta som utvecklas i USA tillsammans med bland andra Cadillac.

Robert Collin